Open Art på Sörbyängsskolan
Under två veckor i början av höstterminen arbetade elever och personal på Sörbyängsskolan i Örebro tillsammans med en egen version av den populära utställningen Open Art. Sammanlagt deltog ungefär 115 barn från förskoleklass till årskurs 3 i projektet. Leif Saverman som är fritidspedagog på Sörbyängsskolan och initiativtagare till projektet berättar att det var en välbesökt tillställning som uppskattades av elever och föräldrar.
Det är dock inte första gången det anordnas en Open Art-utställning i miniatyrformat på Sörbyangsskolan. Nej, redan för två år sedan arrangerades den första egna utställningen på skolan och efter årets lyckade utställning så vill både elever och personal hänga på igen när det anordnas Open Art i stan om två år. Leif som var ”projektledare” berättar lite om hur skolan arbetade kring utställningen.
Vi på Sörbyängsskolan arbetar ständigt med att sammankoppla skolan med övriga samhället, både på ett lokalt och globalt plan. Att koppla samman skolans arbete med kommunens Open Art-arrangemang på stan var därför inget konstigt.
Elever och personal på Sörbyängsskolan förberedde sig inför projektet genom att gå med på de guidade turer som arrangerades av Open Art Kids under den stora utställningen på stan. Det skickades ut informationsbrev till föräldrar och övrig familj med inbjudan till vernissage samt en uppmaning om att skänka ”byggmaterial” till konstverken. Sedan var det bara att börja skapa! Eleverna arbetade med sina konstverk både under skoltid och fritidstid och efter två veckor stod utställningen färdig.
Både elever och personal på Sörbyängsskolan arbetade hårt med utställningen, men trots slit och stress tyckte alla att det var ett jättekul arrangemang. Leif uppskattar att vernissagen besöktes av ungefär 250 personer. Dessutom såg personalen flera direkta vinster med arbetet.
En stor vinst med projektet var att elever med stort ”art”-intresse fick blomma ut i sitt skapande. Men projektet genererade även naturliga tillfällen för samarbete i de grupper som konstruerade stora konstverk.
Att ordna en egen Open Art på sin skola kräver en del arbete, men det är värt det, menar Leif. Han uppmanar därför fler skolor att hänga på när Open art anordnas igen om två år och avslutar med följande konkreta tips:
- Fixa så mycket material som ni kan och boka in guidade turer via Open Art, det är gratis.
- Det blir snabbt skräpigt, så regelbunden städning behövs.
- Kör på!
Stefan Karlsson, Redaktionen PÖ
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.