Här hittar du Örebro naturskolas material som riktar sig till förskolan, skolan årskurs F-6 och fritids.
Att få uppleva med alla sinnen och att skaffa sig egna erfarenheter att utgå ifrån är en viktig ingrediens i lärandet. Det här vill vi hjälpa till med!
En dag på naturskolan är en värdefull del av skolarbetet. Alla aktiviteter är kopplade till kursplanerna: ni får förstklassiga kunskapsråvaror som du sedan, som klassens pedagog, kan förvalta genom reflektion och efterarbete. Vi hjälper till med förslag på hur.
Vårt mål är att barnen ska bli intresserade av och få en positiv relation till naturen. Det är en grundsten i en hållbar utveckling och en förutsättning för att få fler naturvetare.
Lärande för hållbar utveckling (LHU) ingår i skolans läroplan och är en del i målområde 4 av de 17 globala målområden som FN:s länder kommit överens om. Målen ger en bra bild av vad hållbar utveckling handlar om och vi har ett uppdrag som utbildare att göra målen kända. De målområden som berörs i våra klassbesöksteman finns numera med i beskrivningen av innehållet.
En dag på naturskolan är cirka fyra timmar lång med start tidigast kl. 9.00 och slut senast kl. 14.00. Tiderna kan variera beroende på era önskemål.
Naturskolan ligger vid Naturens hus i Oset-Rynningevikens naturreservat. Dit tar ni er med stadsbuss 22, egen buss, promenad eller cykeltur.
https://goo.gl/maps/X2ych5yGRmPsSaHJ8
Eftersom det bara går att få med en skolklass per busstur, så ber vi er boka de busstider ni vill ha så fort ni kan. Många skolor väljer att ha aktiviteter i området och det kan göra att busstiderna annars blir uppbokade av andra skolklasser.
Första turen kommer till naturskolan klockan. 9.23. Alternativa busstider för hemfärd är 13.00, 13.30 eller 14.00. Meddela oss vilka tider ni bokat! Länk till bokning av gruppresa:
https://www.lanstrafiken.se/
Vi kan vara flexibla med start- och sluttid. Skriv gärna redan i ansökan om ni cyklar, går eller har egen transport. Meddela oss vilka tider ni vill vara hos oss!
Det går att kostnadsfritt låna cyklar och hjälmar från kommunen för kommunala grupper. Cyklarna transporteras till och från den plats ni bestämmer. Boka cyklar gör ni på tel. 019-212224. Var ute i god tid när det är säsong!
Ta med förmiddagsfika (t.ex. frukt, smörgås och dryck) och lunch (förslagsvis: sallad/ baguetter/ korv eller hamburgare och dryck) från skolan. Beställ i god tid från skolköket. Kommunens riktlinjer för kostnadsfri skola har bidragit till att klasser ibland inte har haft fika med sig till förmiddagen. Detta har gjort att eleverna blivit väldigt hungriga och tappat orken innan lunch. Riktlinjerna för kostnadsfri skola finns på http://www.orebro.se/barn--utbildning/grundskola--grundsarskola/kommunal-skola--fritidshem-utan-extra-kostnader.html
I så fall plockar vi fram ved, stekhäll och grilltänger. Ni får själva grilla. Av arbetsmiljöskäl, måste naturskolans pedagoger undvika att stå i rök dagligen.
Vi har vatten, kannor och dunkar så att ni kan blanda här. På så sätt slipper ni bära vatten hit och det blir färre sopor vilket är bättre för miljön.
Under dagen står vi för det pedagogiska innehållet. Vi ansvarar också för att dagen är så säker som möjligt och att en riskanalys är gjord på dagens moment.
Vi är utomhus hela tiden.
Om man är blöt och kall är det svårt att vara koncentrerad på det vi ska göra. Då blir nästan ingenting roligt. Det är viktigt att eleverna är utrustade med kläder och skor efter aktivitet och väder. Vid vattendjurstemat behövs gummistövlar eftersom man ibland behöver kliva ut i vattnet för att kunna håva in vattendjur.
Det är bra att ta med extrakläder ifall någon elev blir våt eller kall t.ex. extra sockor och vantar.
När det är myggtider trivs myggorna hos oss. Ta gärna med myggmedel.
När det är soligt väder är det bra om ni tar med solskyddsfaktor.
Fotografera gärna under besöket för dokumentation och efterarbete.
Tagga gärna oss om ni lägger ut bilder på instagram #naturskolan
Målsättningen är att besöket blir en del av skolarbetet och inte bara en enskild händelse. För att få ut maximalt av besöket är det viktigt att förbereda eleverna innan ni kommer till oss och att efterarbeta naturskoledagen. Tips på hur ni kan göra detta finns i respektive temabeskrivning.
Här hittar du mer information om våra klassteman:
» Allmansråttan och allemansrätten åk 1-3 Pdf, 345 kB. (Pdf, 345 kB)
» Friluftsliv 4-6 Pdf, 323.2 kB. (Pdf, 323.2 kB)
» Vattendjur åk 1-3 Pdf, 565.7 kB. (Pdf, 565.7 kB)
» Vattendjur åk 4-6 Pdf, 473.9 kB. (Pdf, 473.9 kB)
» Fåglar välkomna tillbaka åk 1-3 Pdf, 541.9 kB. (Pdf, 541.9 kB)
» Fåglar välkomna tillbaka åk 4-6 Pdf, 701.7 kB. (Pdf, 701.7 kB)
» Linnés lärjungar åk 4-6 Pdf, 459 kB. (Pdf, 459 kB)
Onsdagen den 6 november klockan 8.00-11.00
Om du anmäler dig till vårt Utomhuspedagogiskt nätverk får du naturskolans nyhetsbrev med information om våra klassbesök, kurser och andra aktiviteter. Anmäl dig till nätverket här!
Här kan du anmäla dig till ett nätverk för HÅLLBAR UTVECKLING. Vi bjuder in till ett nätverk för personal i förskolan för att delge varandra bra tips. Anmäl dig till nätverket här!
Anmäl dig till nätverksträffen här!
Sedan Naturskolan fick en ekonomisk nedskärning har vi inte längre möjlighet att genomföra våra nätverksträffar som tidigare. När Fridhemsskolan fick veta detta kände de att det vore synd om nätverken går i ”graven”. De har därför tagit beslut att de tar över ansvaret för att det utomhuspedagogiska nätverket får leva vidare. Vi på naturskolan är så tacksamma för detta.
Kontaktperson: Martin Hylén rektor@fridhemsskolan.se
Telefon: 019-23 81 76
Med "Matematik på stan" vill vi ge lärare ett användbart verktyg i matematikundervisningen. Vi vill visa på matematiken runt omkring oss och göra matematiken mer konkret för att öka förståelsen. "Matematik på stan" består av ett antal matematikuppdrag utomhus, som du kan använda direkt i din undervisning – både på stan och i skolans närområde.
I området vid naturskolan och Naturens Hus har vi satt upp en Hitta Vilse-stig
som ni är välkomna att besöka. Vilse är en pojke som lär barn hur de ska göra om de gått vilse. Han visar vad barnen ska göra för att klara sig och öka chansen att bli hittade välbehållna. Hitta Vilse är ett material från Civilförsvarsförbundet.
Från ScienceDaily: Rykande färsk artikel om vinsten av att visats i natur för barn, ”Experiences of nature boost children's learning: "Critical review finds cause-and-effect relationship”
Material från Det Nordiska projektet – Frisk i naturen: Frisk i naturen, en kunskapsöversikt
Projektets syfte är att underlätta för familjecentraler, förskolor, F-6 skolor och fritidshem att använda utomhuspedagogik i sin närmiljö. Genom att kostnadsfritt låna naturskolans temalådor med lärarhandledning och material kan de arbeta pedagogiskt i naturen på egen hand. Då kan betydligt fler barn/elever få naturkontakt än de naturskolan kan ta emot. Vid behov kan vi initialt vara med och stötta pedagogerna vid genomförandet i deras närområden.
Exempel på teman för de naturskolelådor vi planerar att ta fram:
Statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt (LONA) är medfinansiär för genomförandet av detta projekt.
Läs mer om LONA på Naturvårdsverkets hemsida.
Läs mer om Örebro naturskolas LONA-projekt i Slutrapport av LONA 2019-20 Pdf, 1.8 MB. (Pdf, 1.8 MB).
Projektets syfte har varit att underlätta för grundskolor att använda den nära naturen som en lärmiljö med hjälp av utomhuspedagogik.
Projektet har genomförts under 2019–2020. Det har medfinansierats av Lokala naturvårdssatsningen (LONA) – statsbidrag förmedlade av Länsstyrelsen i Örebro. Medverkande skolor har varit: Engelbrektsskolan årskurs 4-6, Wallerska skolan årskurs F-6 och Sörbyängsskolan årskurs F-6. Det är totalt cirka 80 pedagoger och cirka 950 elever som berörts under projekttiden. Ansvariga för projektet har varit Mattias Drejby och Birgitta Jansson. Projektet har möjliggjort för naturskolan att underlätta för skolorna att arbeta med utomhuspedagogik i sin närnatur genom att vi:
Läs mer i dokumentet Slutrapport av LONA 2019-20. Pdf, 1.8 MB. (Pdf, 1.8 MB)
Under 2019 startade vi upp och provade en modell för att hjälpa skolor från olika områden att interagera med varandra samtidigt som de fick en introduktion till naturen och till utomhuspedagogik. Projektet finansieras genom delegationen mot segregation, DelMos.
Vi valde ut en klass med stor andel med invandrarbakgrund och en med få elever med invandrarbakgrund. En klass på den ena skolan fick en ”kompisklass” på den andra skolan. Klasserna tillbringade sedan fyra skoldagar tillsammans ute i naturen – vid naturskolan, skolans närmiljö och i närliggande naturområden. Däremellan besökte naturskolans pedagoger klasserna och förberedde dem på vad som skulle ske under träffarna. Som exempel fick eleverna förbereda lekar som de tyckte om för att lära den andra klassen lekarna när de sågs nästa gång.
Båda klasserna reste med en och samma buss till de olika naturområdena. Detta för att tillföra en extra dimension av samhörighet; att resa tillsammans med samma buss – en gemensam klassresa.
De gemensamma dagarna präglades av lek och socialt samspel men i grunden fanns, som i allt naturskolan gör, ett lärande kopplat till läroplanen. Satsningen blev således ett sätt att visa skolorna och lärarna utomhuspedagogikens fördelar.
Under 2020 skulle ytterligare åtta klasser få delta i projektet. Tyvärr hann bara två av dessa klasser träffas innan Coronapandemin satte stopp för vårt integrationsprojekt. Det kändes så tråkigt och snopet att vi inte kunde fullfölja detta projekt.
En tydlig koppling finns mellan antalet år i Sverige och behörighet till gymnasieskolan. För elever som anlänt till Sverige i årskurs 1-5 är behörighetsandelen cirka 70 procent, medan elever som är inflyttade till Sverige innan skolstart uppnår behörighet till 80 procent. Studier visar att det tar längre tid att lära sig ett skolspråk än att lära sig ett vardagsspråk, ofta uppemot fem år. Skolan behöver därför hitta kompletterande metoder för undervisning än det traditionella, som möjliggör ett lärande för eleverna där kunskaperna i det svenska språket inte blir lika avgörande.
Här tror vi att utomhuspedagogiken med sitt konkreta och praktiska arbetssätt kan bidra, och naturskolan har därför fått sociala investeringsmedel från Örebro kommun för en tvåårig satsning. Målgruppen för satsningen är nyanlända elever i förberedelseklassen på Västra Engelbrektsskolan och eleverna som höstterminen 2016 börjar i årskurserna 5‑8 på samma skola. Satsningen kommer att pågå 2016‑2018, med start från höstterminen 2016.
För att klara satsningen utan att minska på naturskolans ordinarie verksamhet har vi anställt två nya naturpedagoger: Mattias Drejby och Malin Bideby.
Under hösten 2013 har Örebro naturskola genomfört ett LONA-projekt tillsammans med Syrianska kyrkans scoutverksamhet. Ansvarig på naturskolan har varit Birgitta Jansson.
Syrianska föreningen och Syrianska kyrkan, som är nära samverkande, har sina lokaler i Varberga men medlemmar från hela Örebro. 2011 startades en scoutverksamhet för att skapa meningsfulla aktiviteter för barn och ungdomar i föreningen/kyrkan. 130 barn i åldrarna 7-15 år och deras familjer samt 11 ledare deltog i projektet. Flera av deltagarna kom från knappa ekonomiska förhållanden och några var ganska nyanlända. Språket är, förutom svenska, syrianska och arabiska.
Scoutaktiviteterna sker både inomhus och utomhus. Ledarna ville vara utomhus mer men kände att de saknade kunskap om svensk natur och om friluftslivsaktiviteter. I deras hemländer pratar man bara om blommor, fåglar osv. istället för olika artnamn. Det finns även en rädsla för skogen som en plats man kan gå vilse i eller där det finns elaka människor. De här aktiviteterna genomfördes:
Läs mer i dokumentet Dokumentation om LONA 2013. Pdf, 1.6 MB. (Pdf, 1.6 MB)
Sommarlov på Örebro naturskola Pdf, 187.8 kB. (Pdf, 187.8 kB)
Alla som vill får skriva en dikt om vårtecken och mejla till oss: naturskolan@orebro.se Bidragen ska vara oss tillhanda senast den sista maj. Vi kommer utse vinnare i alla åldersklasser: Förskola, F-3 och 4-6.
Vårbingo Docx, 370.3 kB. (Docx, 370.3 kB)
kapa klimatsmarta superhjältar och maskotar (Natur & Miljöboken)
Skräpplockardagarna | Håll Sverige Rent (hsr.se)
SM i fågelholk 2024 – så här deltar din klass - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)
Välkommen till Vinterfåglar inpå knutens skoltävling - BirdLife Sverige
Djurgranen Pdf, 236 kB. (Pdf, 236 kB)
Sortera dina löv i färgordning
Vilka träd kan vi hitta? Pdf, 142 kB. (Pdf, 142 kB)
Skräpplockardagarna – Håll Sverige Rent
Bok: För jordens skull Pdf, 696.5 kB. (Pdf, 696.5 kB)
Sommar på Naturskolan
Blomväxtlista Pdf, 541.9 kB. (Pdf, 541.9 kB)
Småkrypsbingo Pdf, 204.6 kB. (Pdf, 204.6 kB)
Knoppkrysslistor Pdf, 285.6 kB. (Pdf, 285.6 kB)
Vinterfåglar inpå knuten
Bilaga: Vinterfåglar – BINGO Pdf, 2 MB. (Pdf, 2 MB)
Baka jul-krabbelurer Pdf, 123.9 kB. (Pdf, 123.9 kB)
Mosslista Pdf, 815.6 kB. (Pdf, 815.6 kB)
Lavlista Pdf, 706.7 kB. (Pdf, 706.7 kB)
Instruktion: Lönnrosor Pdf, 135.9 kB. (Pdf, 135.9 kB)
Instruktion: Lönnkrona Pdf, 151.7 kB. (Pdf, 151.7 kB)
Läs mer på https://svensktfriluftsliv.se/allemansrattsveckan/
Lär om allemansrätten, knäpp en bild och tävla om fina priser! Gilla naturen är en tävling för grundskolan, fritids och gymnasiet. I år har den fokus på våra rättigheter och skyldigheter i naturen. Var med och tävla – använd humor, kreativitet och era kunskaper om allemansrätten!
Nu är "Hitta Vilse-stigen" vid naturskolan renoverad. Välkomna!
Gå ut på en blomstervandring! Pdf, 423.1 kB. (Pdf, 423.1 kB)
April månads tips är från Bird Life Finland. Det är ett BINGO där man ska leta och upptäcka tecken på fåglars häckning. Pdf, 280.7 kB. (Pdf, 280.7 kB)
Vårfågelbingo Pdf, 1.4 MB. (Pdf, 1.4 MB)
SM i fågelholk 2022 - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)
Mer om detta kan du läsa här: https://vinterfaglar.se/
Dela in gruppen i par. Bestäm en promenadrunda och ge deltagarna en fråga de ska diskutera. Samla gruppen efteråt och låt paren ta upp det de kommit fram till.
Hämta "Jag har aldrig..." i pdf-format. Pdf, 49.7 kB. (Pdf, 49.7 kB)
Även enkel mat smakar sagolikt gott när du äter den utomhus. Månadens tips är att laga mat ute. Recepttips hittar du under pedagogiskt material.
I Örebro kommun finns många fina utflyktsmål, blommande vårhagar och spännande skogsområden nära inpå och i landskapet runtomkring. Flera av dessa är natur- eller kulturreservat.
Tips:
Kränglan
Hässlebyskogen
Gladarberget
Nasta marmorbrott
På naturkartan.se hittar du fler tips på spännande och vackra platser att besöka.
I dessa tider ser vi att många söker sig ut i naturen, vilket är jättehärligt!
Allemansrätten ger oss frihet under ansvar – inte störa, inte förstöra.
Under Friluftslivets år 2021 (projektet ”Luften är fri”) har man utlyst HELA SVERIGES FRILUFTSDAG den 29 april, då alla förskolor, skolor och arbetsplatser uppmanas att ge sig ut i naturen. Örebros förskolor och skolor har tidigare fått information från kommunen om detta
Naturskolan vill slå ett slag för DET ENKLA FRILUFTSLIVET – krångla inte till det! Gå ut med barnen/eleverna i närområdet. Fri lek, fritt upptäckande och gärna en fikastund i en liten skogsdunge är också friluftsliv! Det behövs inte alltid speciell utrustning och avancerade aktiviteter för att uppleva friluftsliv. Det enkla är gott nog. Ut och njut!
Vårbingo Pdf, 222.7 kB. (Pdf, 222.7 kB)
Vill du prenumerera på Örebro naturskolas nyhetsbrev? Registrera din e-post nedan.
Malin Bideby
Pedagog i klassaktiviteter och lärarfortbildning
malin.bideby@orebro.se
019-216861, 0765-513713
Cecilia Bremer
Pedagog i klassaktiviteter (åk F-9)
cecilia.bremer@orebro.se
0765-514245
Ingela Nyberg
Pedagog i klassaktiviteter (åk F-6)
ingela.nyberg@orebro.se
070-65 11 752
Malin Bideby
Naturpedagog Örebro naturskola
Hälsopedagog och Barnskötare
Har gått flera kurser i utomhus- och äventyrspedagogik.
Har sedan 1987 arbetat inom förskola, barnkoloni, fritidsgård, skola, fritidshem och naturskola.
malin.bideby@orebro.se
076-551 37 13
Cecilia Bremer
Naturpedagog Örebro naturskola
Biolog och lärare Bi/Ke åk 7–9 och gymnasiet
Har sedan 2010 arbetat med utomhuspedagogik för elevgrupper inom anpassad grundskola/NPF vid Örebro naturskola.
cecilia.bremer@orebro.se
076-551 42 45
Ingela Nyberg
Naturpedagog Örebro Naturskola
Barnskötare
Har gått utomhuspedagogiska kurser. Har sedan 1988 arbetat inom pedagogisk omsorg/dagbarnvårdare, förskola med bland annat I Ur och Skur-pedagogik och uteprofil.
ingela.nyberg@orebro.se
070-65 11 752
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen
Politiskt ansvar
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter