Öka välbefinnandet i skolan

Att elevernas mående påverkar deras skolresultat är något som alla som jobbar i skolan är medvetna om. Att jobba som lärare och ha uppdraget som förstelärare är spännande intensivt och lärorikt. Så här i slutet av augusti när skolåret precis startat och man är fylld av energi går tankeverksamheten på högfart.

Efter första skolveckan känns nu sommarlovet som ett skönt, fint minne. Jag har tagit emot 60 elever i åk 4 och det är så roligt att se deras glöd i ögonen och upptäckarvilja. Nu vet jag av erfarenhet att vissa saker måste vi alla i skolans värld arbeta aktivt med och vara särskilt uppmärksamma på.

Helt plötsligt så dyker en spännande titel upp på min Instagram: ”Öka välbefinnandet i skolan” – wow-känsla, javisst! Den måste jag läsa.

Bok: Öka välbefinnandet i skolan: Praktiska lektioner i positiv psykologi, av Åse Fagerlund (Natur & Kultur Läromedel)

Hur ska jag kunna hjälpa mina elever att utvecklas och må bra? Hur får jag en trygg grupp/klass? Hur skapar jag intressanta roliga aktiviteter för mina elever? Frågor som jag som lärare ställer dagligen till mig själv och mina kollegor.

Efter drygt 20 år inom grundskola känns det som om jag äntligen fått ett nytt redskap att ta hjälp av för att hjälpa och stimulera mina elever i deras vardagsarbete. ”Öka välbefinnandet i skolan” av Åse Fagerlund är ett komplett läromedel. Lektioner och arbetsblad som är tydligt planerade och klara samtidigt som författaren ger konkreta förklaringar till mig som lärare varför jag skall jobba med de olika övningarna. Det finns även förslag på hur jag sedan kan jobba vidare med gruppen och med olika hemuppgifter.

Lektion 13. Att bygga ett känslospråk. Under lektionen får eleverna lära sig vad en känsla är och de får förhoppningsvis en uppfattning om rikedomen och omfattningen i vårt känsloregister. Målet är att att känna igen och benämna känslor hos sig själv och andra.

Detta lektionsupplägg som har som mål att elevernas känslospråk tränas och utvecklas fångade speciellt min nyfikenhet och jag ser fram emot att tillsammans med mina elever jobba med post-it-lappar, målartejp samt arbetsbladet.

Att hela tiden fylla på min egen ryggsäck med goda exempel är för mig oerhört viktigt. Om jag i mitt uppdrag som förstelärare ska kunna inspirera och leda mina kollegor i kollegialt lärande så känner jag att jag vill förankra det jag gör med mina elever i mina klassrum genom litteratur och forskning.

Det är det mina inlägg i den här bloggen kommer att handla om. Vardagen som lärare, litteraturläsning och forskningsanknutna aktiviteter på min skola.

På återhörande!

/Carina Hellström, förstelärare, Mellringeskolan F-6

Senast uppdaterad:

Publicerad: