Digital läskompis – visst låter det fantastiskt?

Visst har du väl också precis som jag drömt om att ha en läskompis? En läskompis som gillar och läser samma böcker som du själv gör. I dagens fantastiska it-värld kanske det snart är en verklighet. En läskompis som alltid finns där redo att ställa frågor på texten och kanske också diskutera olika frågor som du själv ställer. Visst låter det fantastiskt?

Jag har haft förmånen att under några år följa forskaren vid Örebro universitet, Josefin Karlsson. Hennes fantastiska idé om en digital läskompis till en idag fungerande produkt.

Jag önskar att ni skulle sett mina elever i åk 4 som idag fick vara med och testa denna lilla Lamafigur som ”pratade” med dig. Att höra deras kloka ord kring vad de tyckte om läskompisen. Samtidigt sitter utvecklarna av läskompisen ”Laman” på Talkamatic i Göteborg och lyssnar på elevernas reaktioner, går in i programmet och ändrar utifrån det de får som feedback.

Eleverna läser boken som finns på inläsningstjänst och deras app Polylino vilket gör att alla elever oavsett läsnivå kan ta del av detta verktyg. Sedan ställer läskompisen ”Laman” frågor på det eleven läst.

Jag ser det som ett verktyg som vi i skolan kan ha stor användning av. Att kunna anpassa frågor utifrån elevens läsnivå genom några klick visst låter det helt fantastiskt?

Tänk vilka möjligheter som öppnar sig för framtidens elever som med hjälp av olika AI produkter kommer att kunna få nya roliga utmanande stunder i sitt lärande.

Jag ser fram emot att fortsätta följa läskompisen och hoppas att ni alla inom en snar framtid också kan välja att ha en digital läskompis.

/Carina Hellström, förstelärare, Mellringeskolan Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: