Vill få eleverna att röra på sig mer – med Skolturf
Vi blev kontaktade av Mats Jansson, SO-lärare på Olaus Petriskolan City, som frågade om vi ville följa med på Skolturf, ett spel som bygger på GPS-orientering. Förhoppningen är att med hjälp av spelet locka fler elever att komma ut och röra på sig – även på fritiden.
När vi väl letat oss fram till mötesplatsen i Markaskogen har eleverna i klass 7F precis hunnit starta. Men det går lite trögt på sina håll.
– Jag kan inte springa med de andra, jag har ont, trular en något motvillig “turfare”. Med glimten i ögat, märk väl.
– Är du otränad? skojar Mats Jansson.
– Ja, svarar eleven och erkänner att han annars bara springer i spel (vid datorn).
– Men det här ÄR ett spel, säger Mats. Det är som att vara INNE i spelet!
– Ja, men det är farligt för mig, jag kan bli sjuk, skojar eleven tillbaka och frågar om vi vill smaka lite chips.
Vi avstår båda och när väl eleven har jagat ikapp sina lagkamrater förklarar Mats att det är precis den här elevkategorin, de som normalt inte kommer ut och rör på sig särskilt mycket, som han genom Skolturf vill locka till en fysiskt aktivare livsstil.
– Telefonen ger draghjälp och förhoppningen är att de tycker det här är kul och sedan fortsätter att spela på fritiden.
En gratis app
Skolturf är en variant av Turfgame, en GPS-orienteringsapplikation som har funnits några år vid det här laget och som bygger på Google Maps. Som användare kan du själv förbereda spel genom att skapa zoner på kartan. Det är precis det som Mats har gjort i Markaskogen i samband med att hans arbetslag idag genomför en friluftsdag för sina klasser.
Så funkar spelet
För att spela Skolturf krävs att eleverna laddar ned en Turfgame-appen till sina mobiltelefoner och skapar ett konto. Detta är gratis. Som spelare väljer man själv sitt användarnamn och kan därigenom välja i vilken grad man vill vara anonym. Ytterligare en bonus är att appen är helt fri från reklam.
Eleverna kan spela enskilt eller lagvis, med en telefon per lag. Som lärare följer du elevernas spel i din egen telefon.
Spelet går sedan ut på att erövra virtuella zoner i den fysiska miljön. Man får poäng för varje zon man tar och antalet poäng beror på hur länge man kan hålla zonen innan den erövras av någon annan tävlande.
Berätta, hur tar man en zon?
– Genom att stå i zonen i 30 sekunder. När man tar en zon blir den låst under ett par minuter, därefter är det upp till de andra spelande att i sin tur komma och ta den. I annat fall samlar den som senast tog den poäng hela tiden. För varje minut får man poäng.
För den som vill vinna gäller det att spela taktiskt. Det är inte alltid den som springer mest eller tar flest zoner som vinner. Lika viktigt är att behålla zonerna så länge som möjligt och samtidigt hålla koll på de andras positioner och poäng och att försöka erövra zoner från den som leder. Om man inte spelar taktiskt riskerar man att springa mer för samma poäng, något som å andra sidan inte gör något om man ser till hälsoaspekten.
I klass 7F är det för dagen sju lag som tävlar mot varandra och Mats har därför förberett 14 zoner.
– Det brukar vara lagom att skapa ungefär dubbelt så många zoner som det finns tävlande lag. På sätt finns rum för ”tagande” i spelet, förklarar han.
Tidsgränsen har Mats den här gången satt till 33 minuter.
Användningsbart på flera sätt
Det ligger nära till hands att tro att detta handlar om en insats för digitalisering inom idrottsämnet, men så är inte riktigt fallet.
Mats är elevernas mentor och undervisar dem i SO. Han berättar att han tidigare haft användning av Turfgame-appen i samband SO-undervisningen:
– Jag har kört det här på skolresor, till exempel i Visby innerstad och i Gamla stan i Stockholm, för att eleverna ska komma runt på olika platser. Det är rätt bra! Då kan man hålla koll på var de befinner sig, säger han.
Ett finurligt sätt att få eleverna att se olika saker i en miljö som de sedan tidigare inte är helt bekanta med, helt enkelt!
Eleverna använder sina egna telefoner, är inte det ett problem?
– Nej, det har inte varit något problem. De har ju alltid sina telefoner med sig. Om skolan skulle hålla med enheter och surf så hade detta inte gått att genomföra. Eleverna har Wi-Fi i skolan och hemma, så de gör inte av med särskilt mycket surf i övrigt. Det har faktiskt inte kommit en enda fråga om det. Dessutom team:ar eleverna upp och det finns alltid någon i laget som har surf.
Intervju med segrande laget
När spelet är slut får vi en pratstund med segrarna.
Vad tyckte ni om det här?
– Det var kul, en roligare variant av orientering, säger Freja Pargell.
På vilket sätt roligare?
– Man kan ta varandras zoner. Det blir lite mer som ett spel, säger Freja.
– Det blir en större utmaning, tycker Etta Glinnerås.
– Med GPS:en blir det också lite enklare, säger Sigrid Ledin och tillägger:
– Men det blir lite hjärntänk samtidigt, för att hitta rätt väg.
Kan det här inspirera ungdomar att springa mer, tror ni?
– Ja, eftersom man använder telefonen är det fler ungdomar som blir intresserade och motiverade, avslutar Freja.
Vi gratulerar segrarna och tackar Mats Jansson för att han visade oss Skolturf!
/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.