Matematikbiennalen – vad tog pedagogerna med sig hem?

I mars genomfördes Matematikbiennalen på Örebro universitet, en av Sveriges största mötesplatser för personer med intresse för matematikundervisning och matematikdidaktik. Vi kollade av med några av deltagarna vad de tyckte om dagarna och vad de tar med sig hem till kollegiet och klassrummet.

Invigningen av Matematikbiennalen 2024.

Matematikbiennalen genomfördes föe 24:e gången och generalen Anna Teldahl uttryckte i sitt inledande tal att biennelen är något "unikt och något man ska vara stolt över". Dagarna bjöd på ett minst sagt digert program där de över 1500 deltagarna fick välja på en mängd parallella seminarier och workshops i salarna runt om på Örebro universtet.

Många Örebropedagoger var på plats. Grundskolenämnden i Örebro hade bland annat möjliggjort att alla skolor hade minst en gratisplats och uttryckte en önskan att biennalen skulle vara starten på ett matematiklyft i Örebros skolor.

Vi frågade i några av deltagarna vad de tyckte om biennalen och vad de tar med sig hem

Dina tankar om Matematikbiennalen 2024?

Ett stort och väl genomfört evenemang. Det fanns både intressanta föreläsningar och många utställare.

Trevligt och givande med massor av tips och ideer.

Bra att få se lyckade projekt från andra skolor i Sverige.

Så bra anordnat och så inspirerande. Det var verkligen värdefullt att få delta!

Det var bra ordnat och roligt att kunna besöka olika förlag och se deras material i fyskisk form.

Bra struktur och bra innehåll

Bra anordnat. Flera bra föreläsningar och workshops. Trevligt att möta kollegor som vill utvecklas.

Vad tar du med hem till skolan/kollegiet?

Föreläsning om matematikängslan.

Hur man kan arbeta med elever som har matematikängslan

Att det går att jobba på så många olika och att få testa uppgifterna på olika elevgrupper.

Temat för biennalen var ”Tillsammans kan vi mer”; vilket också är det jag tar med mig! Mer samarbete på mina matematiklektioner.

Intensivmatte. Olika sätt att genomföra och strukturera det.

Intensivmatematik fungerar och att vi är på god väg. Behov av mer praktiskt material. Bästa läraren på den svagaste gruppen.

Nya tankar kring att lösa matematiska problem samt hur man kan öva eleverna på att redovisa sina lösningar.

Bra information om DNP (digitala nationella prov) i matematik. Hur frågor kan se ut samt det övergripande upplägget

Vilka konkreta tips tar du med dig till ditt klassrum/undervisning?

Seminarium om meningsfulla matematikuppgifter.

Inspiration kring hur vi kan lägga upp matematikundervisningen.

Ja, kring hur man ställer frågor och viktiga områden att fokusera på.

Mer laborativt material, mer exit tickets för att se var de är och bättre kunna förbereda nästa steg.

Jag ska göra mattelådor efter att ha deltagit på 'Johannas mattelådor'. Jag kommer också att arbeta mer kooperativt på mina lektioner.

Att divisionen kan introduceras innan multiplikationen, men också att multiplikation inte alltid kan betraktas som upprepad addition.

Mer laborativa uppgifter.

Frågor som jag kan ställa vid problemlösning samt att jag måste arbeta med elevernas sätt att redovisa sina lösningar. Har konkreta exempel på hur jag kan arbeta om detta.

Håll utkik framöver på sajten för mer artiklar från Matematikbiennalen 2024.

Senast uppdaterad:

Publicerad: