Läsa Äger – projektet där alla är vinnare!

Det finns en mängd vinster med projektet Läsa Äger som i sommar genomförts på fyra av kommunens fritidshem. Ungdomarna är uppfyllda av sina erfarenheter och känner att de verkligen gjort skillnad. Positivt är också att de själva känner ett ökat läsflyt. För barnen minskas läsglappet, de får ett ökat ordförråd och blir motiverade för läsning.

Redan innan jag kliver in på Tegelbrukets bibliotek känner jag spänning och förväntan i luften. Genom de stora glaspartierna ser jag flertalet ungdomar som sitter i mindre grupper och ser ut att samtala kring böcker som ligger utspridda på borden. I det stora ombonade biblioteksrummet finns även två kvinnor som går runt och pratar. Jag kliver in, hälsar och vips så har jag en kopp kaffe i handen.

Det är utbildningsdag för projektet ”Läsa Äger” och sju feriejobbande ungdomar har upptakt samt utbildning tillsammans med bibliotekarien Christina Larsson och Bodil Rös Henning, spec. samt förstelärare på Brukets skola. Vi inleder eftermiddagen med att jag kort presenterar mig och mitt uppdrag. Jag är anställd på förvaltningen som språksamordnare inom grundskolan. Huvuduppdraget är att identifiera behov och stötta upp kring insatser gällande svenska samt svenska som andraspråk. Allt för en ökad måluppfyllelse!

Perfekt stödstruktur

Feriejobbarna har alla varsin stor blå ryggsäck som är till bredden fylld av böcker noga utvalda av Christina. Här finns allt från enklaste bilderböcker till tjockare kapitelböcker. Det är dags att träna högläsning för varandra i par samt ställa frågor om innehållet. Detta för att vara väl förberedda inför morgondagen då arbetet börjar. Arbetet med att under tre veckor läsa högt på fyra av kommunens fritidshem. Jag sätter mig ner vid två tjejer och frågar lite försiktigt om jag får lyssna på dem en stund. Det är okej och de sätter i gång. En av dem läser en bilderbok om ett fotbollslag och lagets första match.

Exempel på frågor som finns i stödstrukturen.

Hon läser den med inlevelse och visar bilderna för oss andra. Med jämna mellanrum stannar hon upp och ställer frågor om innehållet, det är frågor både på-mellan och bortom raderna. Till sin hjälp har hon en stor nyckelring där det sitter inplastade frågor som nycklar i olika färger. Perfekt stödstruktur! Vi tränar tillsammans en lång stund på att läsa högt samt ställa frågor. Det går bra och jag märker att ungdomarna slappnar av mer och mer i situationen.

Jag förflyttar mig till tre av tjejerna som halvligger på en stor rund matta med mjuka kuddar som ryggstöd. Det ser ut som en lite ormgrop. Här sitter även Christina med och lyssnar och jag förundras över hur hon på ett skickligt sätt, som bara en bibliotekarie kan, lyckas få tjejerna att öppna sig och berätta om kamratskap, grupptryck och utanförskap. Hon gör det med hjälp av boken som en av tjejerna just läst för de andra två. Boken handlar om vänskap mellan olika djur. Det blir ett boksamtal som t o m boksamtalsgurun Aidan Chambers skulle vara imponerad av!

Förvånas över hur många perspektiv de finner

Tiden som är kvar ägnar vi åt ”karusellen” som Bodil förberett på stora vita blädderblocksark. I grupper får de gå runt till arken och tillsammans fylla på med tankar de har kring kommande arbete utifrån förväntningar samt tips och hinder de kan stöta på. Jag förvånas över hur många perspektiv de finner när vi resonerar och de skriver flitigt på de snart överfyllda pappren.

Bodil dukar upp apelsinfestis och chokladbollar på det stora bordet längst in i biblioteket. Vi fikar samtidigt som den formella delen, anställningsbevis och tidrapport, förklaras. Plötsligt tittas det på klockan och allt plockas snabbt ihop. Det är dags för ett första besök hos resp. handledare ute på de olika fritidshemmen. Någon ska åka buss, flera av dem cykla och en annan ta mopeden. Bodil ber dem alla att ställa upp sig i en lång rad med ryggsäckar på sig. Hon tar snabbt ett kort på dem bakifrån och plötsligt är de på språng! Hej då, vi ses!

Resten av eftermiddagen är jag helt uppfylld av detta möte och jag har svårt att se något som kan gå på tok med detta projekt!

Ungdom läser för barn

Vilken lyx att på sitt fritids ha ungdomar som har tid att läsa för de barn som vill. En stund i skuggan under ett parasoll eller en tidig morgon i soffan för de barn som kommer strax efter öppning innan frukost. Att få ha läsande förebilder i sin verksamhet som har ett riktat uppdrag. Barn gör ju som bekant inte som vi säger utan som vi gör.

Alla känner att de gjort skillnad

När jag en månad senare återvänder till Tegelbruket för att vara med vid utvärderingen av ”Läsa Äger” möts jag av ferieungdomarna som är uppfyllda av sina erfarenheter. De har under tre veckors tid haft sin bas på fritidshem i Örebro kommun. Syftet har varit att läsa högt för barnen under deras vistelse på fritids. De känner alla att de gjort skillnad för barnen och att de har varit positiva förebilder vad gäller läsning kombinerat med samtal och lek. De har fått varit ledare, fröken och fått visa på rätt och fel. Det har för sommarjobbarna varit roligt och intressant, de upplever ett eget ökat läsflyt genom upprepad läsning samt har fått arbetslivserfarenhet och bekantat sig med olika åldersgrupper. De upplever att tid har funnits att sitta i lugn och ro med en barngrupp och en bok.

När det gäller valet av böcker så är feriearbetarna rörande överens om att böcker med bilder och böcker som kopplas till en fysisk aktivitet är de som läses mest. De kan också se att det är olika efterfrågan på titlar beroende på vilket fritids man arbetar på.

Läsning oerhört motivationsstyrt

En spännande reflektion är att de upplevde barnen som mer intresserade av böcker och läsning ju längre projektet fortlöpte. Barnen blev mer motiverade att lyssna och läsa själva samt återkom till samma titlar dag efter dag. Feriearbetarna gav alla uttryck för läsning som oerhört motivationsstyrt. Barn läser och lyssnar bara om det är något som tilltalar dem i innehåll och form. Dessutom krävs att nivån på boken passar.

Ja, som ni ser så blev det en omfattande utvärdering där vinsterna med ” Läsa Äger” är många. Förutom allt ovan nämnt så minskas lästappet samt att barnen får ett ökat ordförråd. Ja, LÄSA ÄGER och jag hoppas verkligen på en fortsättning och en utökning av detta nästa sommarlov!

/Karin Engblom, Språksamordnare inom grundskolan i Örebro kommun

Blir ni nyfikna så finns mer info på Läsa Ägers hemsida

Senast uppdaterad:

Publicerad: