Tankar om ett fantastiskt läsår!
Vilket fantastiskt läsår det har varit! Jag har lärt mig så mycket nytt och känner mig mer och mer trygg i lärarrollen och börjar hitta en bra balans i vårt komplexa yrke, 10:e året i yrket. Det tar så många år att på riktigt förstå hur omfattande det är och jag vill så mycket! Mitt jobb är också en av mina hobbyer. Ja, jag vet att det låter knasigt. Men jag har sökt på hur man korrekt bör böja ordet hobby.
I mitt sista inlägg detta läsår vill jag dela med mig av några tankar om läsåret som gått och blicka lite framåt mot nästa läsår.
Den sociala arbetsmiljön är viktig
Det jag tar med mig är hur viktigt det är med alla arbetskamrater. Jag har verkligen kollegor som man kan diskutera och skratta tillsammans med, som man får till ett fint samarbete med och där vi utvecklas tillsammans. De har verkligen förgyllt mitt läsår och gjort jobbet ännu roligare, vilket har gjort mig till en bättre lärare för mina elever. Hur är jag med och skapar detta klimat tillsammans med mina arbetskamrater? Det är något jag ofta försöker att tänka på.
Jag har även hittat ännu fler kollegor och vänner på Instagram som inspirerar mig och som jag diskuterar och bollar tankar med, en annan form av kollegialt lärande. Sociala medier kan vara fantastiskt! Jag upplever att jag hittat så många som älskar att dela med sig av kunskap, idéer och material och som gläds med och lyfter varandra.
Nya relationer att värna om
Relationerna med eleverna och deras vårdnadshavare är enormt viktigt och med varje ny klass måste detta byggas upp på ett bra sätt. Jag tänker på allt vi byggt upp under läsåret och hur otroligt viktigt det är att grunden blir bra. Samarbetet med vårdnadshavarna är ibland A och O för att eleverna ska lyckas. Vi behöver försöka att få en gemensam bild av eleven/barnet och arbeta mot gemensamma mål. Jag återkommer ofta till hur betydelsefullt det också är att tro på elevernas förmåga men också förmedla det. Det kan låta självklart men är tyvärr inte alltid så. Jag tror ju att allt är möjligt, men ibland måste man hitta rätt väg och rätt anpassningar! Ibland måste vi också hjälpa elever att inte bli fast i gamla hjulspår.
Instagram som redskap
Jag vet också att vårdnadshavarna till mina elever upplever att de fått en bra inblick i vår vardag i skolan via klasskontot på Instagram. Jag tror, som ni vet, att det är en del av att trygga dem och även för att skapa samtal om skolan hemma. Mer om syftet kan ni läsa om i tidigare inlägg. Jag kan verkligen rekommendera alla att våga öppna ett konto. På Brunnsskolan har många öppnat klasskonton nu samt att alla fritidsavdelningar har konton.
Mitt lärarinstagramkonto har växt mer än jag någonsin kunnat ana. I skrivandets stund över 4300 följare och jag följer över 400 inspirerande konton. Jag hade som mål att inspirera, inspireras och visa upp en positiv bild av skolan och det vi gör. Dessa mål tycker jag att jag uppnått.
Att börja blogga
Att få blogga på Pedagog Örebro har både varit roligt och utmanande men också lite skrämmande till en början. Vad ska jag blogga om? Vad kommer andra att tycka? Vill någon läsa? Men med tiden har jag utmanat mig både med bloggen och Instagram att lägga dessa tankar åt sidan.
Man kan inte vara alla till lags. I och med bloggen och min lärarinstagram så har jag märkt vilket sug det faktiskt finns efter en inblick i hur andra jobbar. Det kan exempelvis handla om extra anpassningar, startuppgifter, utvecklingssamtal, digitala verktyg osv. Mejla mig gärna om det är något speciellt du vill att jag ska blogga om nästa läsår.
Lärarstudenter
Detta läsår har jag också haft turen att ha två lärarstudenter. Jag lär mig så mycket av deras nyfikenhet och alla frågor, tankar och funderingar. För mig är det viktigt att vi handledare förmedlar glädjen med yrket och hur viktigt det är. Jag vill att de ska känna en längtan efter att få egna elever och en förståelse för att det är okej att ”misslyckas” och passa på att prova så mycket som möjligt med stöd av oss handledare! Det är så kul att se lärarstudenterna växa och höra alla reflektioner om allt de upplever.
Ämnesplaner och kompetensutveckling
Något som också varit bra detta läsår är skolans ämnesplaner för bland annat SO och NO. De har ökat kvalitén på undervisningen och underlättat arbetsbördan. Du kan läsa mer om det här!
Det finns så många andra saker som jag arbetat med detta läsår tillsammans med kollegor på skolan. Vi har fått kompetensutveckling om digitaliseringen i läroplanen, programmering, digital kompetens (exempelvis sökkritik och källkritik) och lågaffektivt bemötande. Vi har haft pedagogiska träffar där vi diskuterat läxor tillsammans. Vi har fortsatt att utveckla våra ämnesplaner, haft utbildning om Smart Notebookprogrammet och haft andra ämnesdiskussioner. Vi har flyttat in i renoverade lokaler och utvecklat arbetet i den nya organisationen med åldersblandade avdelningar för F-2.
Digitalisering av skolan
Det har vid ett flertal tillfällen även slagit mig hur otroligt mycket mitt sätt att undervisa har förändrats de senaste åren. Dels på grund av att jag utvecklats som lärare såklart men dels på grund av att skolan digitaliserats. Vi har fått personaldatorer, x antal lärplattor till eleverna, interaktiva tavlor, digitala läromedel, arbetar med ASL osv. Jag planerar dessutom allt digitalt istället för i ett kollegieblock. För 6 år sedan delade vi flera stycken på en stationär personaldator som stod i arbetsrummet. I klassrummet fanns endast en stationär dator och vi hade 1-2 lärplattor per avdelning om jag minns rätt.
Inför nästa läsår
3 saker jag ska göra mig av med
- De flesta White board-pennorna (använder nästan bara interaktiva tavlan)
- Jantelagen!
- Nya saker man testat som inte fungerat så bra!
3 saker jag vill behålla
- Att planera med hjälp av programmet Smart Notebook.
- Upplägget vi har vid utvecklingssamtal.
- Instagram, både klasskontot och lärarkontot
3 saker jag vill förbättra
Jag tror ju att man hela tiden utvecklas och förbättrar om man är nyfiken så det är svårt att välja, men…
- Göra en ännu bättre grovplanering för läsåret med hjälp av ämnesplaner.
- Strukturera upp värdegrundsarbetet och arbeta ännu mer medvetet förebyggande och främjande.
- Att påbörja arbetet med kooperativt lärande.
Som sagt, vilket läsår jag haft tillsammans med alla kollegor och elever! Att dessutom få avsluta läsåret med att bli nominerad till pedagogiskt pris känns otroligt roligt.
Ha ett skönt sommarlov! Du är betydelsefull!
Vi hörs nästa läsår.
/Emma
emma.frisk.carlstrom@orebro.se
Du har väl inte missat 3 av mina mest lästa blogginlägg detta läsår:
1) Extra anpassningar och särskilt stöd, vad är vad och hur länge? (2475 st sidvisningar)
2) Startuppgifter - för att skapa arbetsro och få en bra start på lektionerna (1710 st sidvisningar)
3) Hur jag hittar balansen i en rolig men ibland stressig lärarvardag (701 st sidvisningar)
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.