Skolvalet – ett sätt att stärka demokratin
Borgen blev demokratins huvudborg för en dag. När skolvalet genomfördes på Rudbecksgymnasiet träffade vi många engagerade elever och lärare i en miljö fylld med diskussioner kring politik, valresultat och demokrati.
Att det är valtider har knappast undgått någon. Den “riktiga” valdagen på söndag föregås av en mängd olika skolval ute i Sveriges skolor. Ett demokratiprojekt av stora mått som genomförs främst i årskurs 7-9 och på gymnasiet. Vi besökte Rudbecksgymnasiet under torsdagens valdag. Det är full aktivitet i korridorer och klassrum och stora skyltar visar oss vägen till två olika vallokaler. 1200 elever ska rösta i skolvalet under dagen och organisationen har varit en stor utmaning. Vi möter informatörer och valförrättare som med pedagogisk tydlighet förklarar för eleverna vad som ska göras i vallokalen. Eleverna Elvira Hansson och Ellen Pettersson är informatörer vid skolans ena vallokal.
-Vi hjälper eleverna i vallokalen och delar ut valkuvert, säger Ellen som också menar att skolvalet är viktigt för att eleverna ska få testa på så man vet hur det känns att rösta på riktigt.
Elvira är dessutom förstagångsväljare på riktigt och har redan förtidsröstat inför söndagens “riktiga val”
-Jag har läst på mycket och det känns som ett stort ansvar att få vara med att påverka. Miljö och skola är de viktigaste frågorna för mig.
Vallokalen fylls hela tiden på av elever efter ett väl fungerande schema. Organisationen av valet har skötts till stor del av elevkåren och vi träffar Simon Salomonsson som är ordförande.
-Det är ett otroligt häftigt projekt som vi jobbat med i en månads tid ungefär. Det är en stor utmaning med organisationen med 1200 elever och två vallokaler. Men det rullar på väldigt bra hittills, säger Simon och fortsätter:
-Känns jättekul att få vara med att lyfta demokratin och göra så att eleverna här pratar politik och engagerar sig.
Elevkåren har alltså tagit ett stort ansvar kring organisationen av skolvalet. Även lärarna har förstås förberett eleverna ordentligt inför valet. Årskurs 2 och 3 har träffat politiker som varit på besök på skolan. Årskurs 1 har haft demokratiarbete i olika former och valet är också en viktig del i samhällskunskapsämnet.
-Elevkåren har fixat mest men jag har varit med som kontaktperson, säger Åsa Gustafsson, samhällskunskapslärare på skolan.
-Det kommer bli väldigt intressant att se resultatet och jämföra mellan olika skolor. Det finns också mycket kring resultatet som vi kan följa upp i vår undervisning. På valdagen kommer också hela Sveriges skolvalsresultat presenteras och det kommer göras jämförelser med svenska folkets valresultat, fortsätter Åsa Gustafsson.
Vad resultatet blir återstår att se men elevkårens ordförande är tydlig med att valresultatet spelar mindre roll och demokratin står i centrum denna dag.
-Det absolut viktigaste är högt valdeltagande, avslutar Simon Salomonsson.
/Mikael Kindgren, redaktionen Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.