Individintegrerade elever
En elev som har rätt att läsa enligt anpassade grundskolans läroplan kan få sin utbildning i en anpassad grundskolegrupp eller som individintegrerad i grundskolan. Individintegrering innebär att eleven läser enligt anpassade grundskolans läroplan men har sin skolplacering i en klass på en grundskola. När en elev går individintegrerad i grundskolan finns det saker som ni på skolan behöver tillgodose för att eleven ska få den utbildning hen har rätt till.
Vad? Information om vad som är viktigt att tänka på inför och under en individintegreringsplacering.
Hur? Läs igenom det innehåll på sidan som är relevant för dig.
Varför? För att säkerställa den individintegrerade elevens delaktighet och rätten till anpassad utbildning.
Vad? Information om vad som är viktigt att tänka på inför och under en individintegreringsplacering.
Varför? För att säkerställa den individintegrerade elevens delaktighet och rätten till anpassad utbildning.
Vem? Grundskola, anpassad grundskola
Vad är anpassad grundskola?
Anpassade grundskolan är en egen skolform för elever som inte bedöms kunna nå kunskapskraven i grundskolan för att de har en intellektuell funktionsnedsättning. Anpassade grundskolan har två kursplaner ämnen och ämnesområden. Det är elevens förutsättningar att nå kunskapskraven i respektive kursplan som avgör vilken kursplan som eleven till största del ska läsa.
Vad innebär individintegrering?
Individintegrering innebär att eleven läser enligt anpassade grundskolan läroplan men har sin skolplacering i en klass på en grundskola. Det innebär att läraren planerar undervisningen utifrån dubbla läroplaner.
Beslut om placering som individintegrerad
När elevens vårdnadshavare har tackat ja till anpassade grundskolan skolform skrivs eleven in i anpassade grundskolan. Om vårdnadshavarna i skolansökan önskar att deras barn ska gå individintegrerad fattas beslutet i samråd mellan rektor och verksamhetschef för anpassade grundskolan. Skälet för individintegrering ska vara att det gynnar elevens kunskapsutveckling. Rektor och verksamhetschef ser över den aktuella skolans förutsättningar att ge eleven den anpassade utbildning hen har rätt till. Om förutsättningar finns fattas beslut om individintegrering.
Att tänka på vid en individintegrering
När det är aktuellt att ta emot en individintegrerad elev finns det olika delar att se över och förbereda.
Rektor ansvarar för att ...
... eleven görs delaktig och blir lyssnad på i planeringen av hens skolgång. Vill du ha stöd i detta kan du läsa mer på Lotsens infoteksida "Barn och ungas röst".
... undervisande lärare får den kompetensutveckling som krävs för att utföra sitt uppdrag. Läraren behöver kunskap om anpassade grundskolans kursplaner samt elevens funktionsnedsättning och dess påverkan på lärandet.
... ge tid och förutsättningar för lärare att, enskilt och tillsammans med andra lärare och elevhälsopersonal, kontinuerligt planera, följa upp och anpassa undervisningen så att elevens kunskapsutveckling gynnas.
... eleven följer anpassade grundskolans timplan. Rektor kan behöva göra justeringar i timplanen. Viktigt att tänka på är att eleven får den undervisningstid som krävs för att nå målen samtidigt som det tas hänsyn till elevens delaktighet i gruppen.
... följa upp elevens skolsituation och se till att undervisningen utvärderas och utvecklas.
... eleven läser enligt rätt kursplan och i rätt skolform. Pedagogiska uppföljningar ska göras i årskurs 3, 5 och 8.
Reflektionsfrågor
Dessa reflektionsfrågor (hämtade från Skolinspektionens rapport Integrerade elever, 2016) kan vara relevanta att ställa sig:
- Vilka insatser behövs för att stärka ämneslärarnas kompetens kring anpassade grundskolans kursplaner i syfte att utveckla undervisningen för integrerade elever?
- Hur kan elevhälsans kompetens användas i arbetet med undervisningen för integrerade elever?
- Hur kan samverkan organiseras så att lärare och annan personal kan delge varandra goda exempel och erfarenheter gällande planering och genomförande av undervisning samt bedömning enligt två kursplaner?
- Hur får lärare kunskap om elevens funktionsnedsättning och hur funktionsnedsättningen påverkar lärandet? Har även lärare som undervisar eleven enligt grundskolans kursplan (om eleven gör det i något/några ämnen) den kunskapen?
- Hur tar samtliga undervisande lärare ett gemensamt ansvar för att se till att eleven får undervisning enligt rätt kursplan och dessutom undervisning anpassad efter sina behov?
- Vilken information behöver rektorn samla in för att ta reda på om eleven tillgodogör sig undervisningen och vilka arbetssätt som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling?
Samarbeta med Lotsen
Har du fler frågor eller vill bolla tankar kan Lotsen vara behjälplig. Vi på Lotsen kan även ha konsultationer, handleda pedagoger tillsammans med skolans elevhälsoteam samt ge kompetensutveckling.
Vill du veta mer om hur vi på Lotsen arbetar och hur vi kan vara ett stöd för er förskola eller skola?
Läs mer om Lotsen här!
Eller mejla oss på lotsen@orebro.se
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.