Blogg: Almby skolas fritidshem
Välkomna till Almby skolas fritidshems blogg! Här kommer ni att kunna följa vår verksamhet på fritids från förskoleklass till årskurs 3. Vi kommer att blogga årskursvis och innehållet kommer att vara varierande, precis som det är att jobba på fritids. Så klicka vidare och ta del av vår spännande och innehållsrika vardag på fritids.
I samband med att den nya läroplanen (Lgr11) introducerades 2011 fick fritidshemmet också ett eget kapitel, kapitel 4. Detta för att tydliggöra fritidshemmets uppdrag. Fritidshemmet är mycket mer än bara en plats för omsorg, eller bör i alla fall så vara. Vi vill i vår blogg skildra hur vi tar oss an uppdraget, dess glädjeämnen men kanske också dess utmaningar... den som läser får se!
-
15 september 2023
Intensiva men viktiga dagar
Det är intensiva dagar i f-skoleklassernas lokaler i södra huset på Almby skola. Skolan startar först om några dagar men för oss som ska jobba på... -
17 november 2022
Bryr mig väldigt lite om lerskulpturen blir fin eller om tomten av kartong är helt oigenkännlig
För oss som jobbar på fritids ligger alltid utmaningen i att skapa goda relationer mellan våra elever men också mellan oss pedagoger och eleverna.... -
29 oktober 2021
Gemenskapsfrämjande och inkludering – nya begrepp för ett gammalt problem...
I skolans värld har vi ibland en förmåga att hitta på nya begrepp för gamla företeelser. Alla som någon gång gått i skolan (vilket de flesta av oss... -
16 september 2021
Almby skolas fritidshem: Så har pandemin påverkat vår verksamhet
Under pandemin har alla pedagoger säkert diskuterat, funderat och utformat verksamheterna för att kunna erbjuda meningsfulla fritidshem där alla kan... -
29 mars 2021
F-klass fritidshem – relationskapande i fokus
Vi som jobbar med barn i fritidshem värdesätter alla barns härliga, egna och unika personligheter. Barnens sociala relationer är viktiga redan från... -
4 mars 2021
Träningsskolans fritidsverksamhet: ”Det finns alltid någonting”
På träningsskolan går elever med måttlig till svår intellektuell funktionsnedsättning (IF) från årskurs 1 till årskurs 9. Till skillnad från andra... -
29 januari 2021
Ett relationsskapande förhållningsätt under fyra år på Almby fritidshem
BAKGRUND: På Almby fritidshem följer pedagogerna sin klass från förskoleklass till och med årskurs 3. Ur en relationsaspekt vill vi berätta hur vår... -
27 november 2020
Att leka på allvar – lekens betydelse för utveckling, trygghet och gemenskap
En skolgård kan vara så mycket. För många är det en plats för lek, glädje och tillhörighet. För vissa blir sandlådan en plats för skapande och... -
3 november 2020
Vårt uppdrag: Att ge eleverna en meningsfull fritid!
Vad innebär en meningsfull fritid? Vad innebär det utifrån elevernas behov och intressen? Vad innebär det utifrån verksamhetens förutsättningar? Vad...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.