Kartan låter barnen ta mer plats i staden

Utanför utomhusscenen Spelgården i Wadköping, finns numera en ny Örebrokarta - gjord av barnen på avdelning Kringlan vid förskolan Junibacken. Kartan är en del i ett projekt där syftet är att låta barnen ta mer plats i staden.

Barnen kollar in den nya kartan i Wadköping.

Projektet "Barns relation till vår stad" har under läsåret genomförts på avdelningen Kringlan på förskolan Junibacken. Ambitionen var att låta barnen ta mer plats i staden och visa hur värdefulla och viktiga dom är i samhället. Visionen var också att arbetet skulle utmynna i något stort och beständigt.

Kartan en symbol

En egengjord karta blev barnens och pedagogernas symbol för arbetet. Nu sitter den uppsatt i Wadköping till allas beskådan. Invigningen skedde under högtidliga former, med musik och fika. Alla barn och pedagoger var såklart på plats.

Ilse och Juni är två av barnen som arbetat med projektet.

– Det har varit väldigt kul att arbeta med, säger Ilse.

– Jag har lärt mig lite nya ställen, men jag kunde redan mycket innan, tyckte Juni.

Pedagogerna Maria Jansson och Helena Andersson initierade projektet.

Maria Jansson och Helena Andersson

Maria Jansson och Helena Andersson, Junibacken.

– Barnen har verkligen drivit projektet med sina tankar och upplevelser, de har varit väldigt engagerade och fått en hel del nya insikter under resans gång, säger Helena.

Barnen har själva fått tagit bilder av olika saker som de tyckt varit betydelsefulla runt om i Örebro där fokus varit på Wadköping med omnejd. Förskolan har också gjort utflykter för att besöka olika delar av staden. Bilder och teckningar har sedan legat till grund för den karta som finns i Wadköping.

– Med på kartan finns också brevet barnen skrev till Wadköping för att vi skulle kunna sätta upp kartan där. De har varit väldigt positiva och hjälpsamma i det här och det är vi jättetacksamma för, säger Maria.

"Väldigt lyckat projekt"

I projektet har också barnen ritat egna kartor och gjort konst av sevärdheter, Örebro Slott och Svampen i papier maché till exempel.

– Det här har varit ett väldigt lyckat projekt där vi lätt kunnat kopplat delar av läroplanens mål, till exempel digitalitet, skriftspråket, användandet av olika material och att uppmuntra barnens nyfikenhet, kreativitet och intressen, avslutar Maria Jansson.

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: