Gå till innehåll

Perrongen – mottagning, kartläggning och stöd för nyanlända elever

Perrongen är Örebro kommuns gemensamma mottagningsenhet för nyanlända elever, från 6 års ålder till 18 års ålder. Här får nyanlända föräldrar, barn och ungdomar en likvärdig introduktion till den svenska skolan och förbereds inför skolstarten. Vi bidrar även till att skapa goda förutsättningar för mottagande skolor och lärare genom att erbjuda en kartläggning av elevens skolbakgrund och hälsa.

Personalen på Perrongen

På Perrongen finns fyra utbildade lärare, en lärarassistent och en skolsköterska. Flexibilitet är ett måste då antalet inskrivna elever ofta varierar. Elever kan när som helst under året landa i Perrongens klassrum. Grundskoleelevernas tid på Perrongen varierar beroende på individuella och organisatoriska förutsättningar. SPRI-eleverna (gymnasieeleverna) går 6 veckor.

Mottagningsenheten Perrongen tillhör Förskole- och grundskoleförvaltningen.

Om arbetet

Personalen på Perrongen genomför först ett inskrivningssamtal med eleven och dess vårdnadshavare. Samtalet handlar i stort om elevens personuppgifter, familjeförhållande och tidigare skolgång. Även en skolansökan görs.

En kartläggning (steg 1) görs sedan i form av ett samtal med eleven och vårdnadshavare, där hen får berätta om sin skolbakgrund. Enligt uppdraget är Perrongens uppgift att genomföra Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper steg 1 och 2.

Steg 1 är en kartläggning av elevens skolbakgrund och den är baserad på ett samtal med eleven och vårdnadshavare. Detta för att få en bild av elevens tidigare skolbakgrund, utifrån vad hen och hens vårdnadshavare säger.

I steg 2 kartläggs elevens kunskaper inom litteracitet och numeracitet. Litteracitet är användningen av skriftspråk i olika sammanhang och för olika syften. Numeracitet är användningen av matematiskt tänkande för att lösa problem, föra resonemang, argumentera och motivera lösningar.

När eleven fått skolplacering skickas all dokumentation till respektive rektor. En journal skickas också från Perrongens skolsköterska till den blivande skolsköterskan ute på skolan.

Fakta: Perrongens uppdrag

  • Genomföra inskrivningssamtal, kartläggning steg 1 och steg 2 Perrongens uppdrag gäller även mot fristående skolor.
  • Genomföra hälsosamtal. Samtalen genomförs med Perrongens skolsköterska. En journal upprättas för varje enskild elev.
  • Upprätta en ansökan om skolplacering för grundskoleeleverna, efter vårdnadshavares önskemål.
  • Samarbeta med grundskoleantagningen, mottagande skola och vårdnadshavare.
  • Undervisa i svenska som andraspråk och matematik, under tiden som eleverna väntar på sin skolplacering.
  • Arbeta mot både kommunala och fristående verksamheter.
  • Bidra till att elever med annat modersmål än svenska når hög måluppfyllelse.
  • Ha en rådgivande funktion dit skolor och andra förvaltningar kan vända sig för stöd.
  • Utveckla förvaltningarnas samverkan kring nyanlända barn och ungdomar.
  • Samverka med en rad förvaltningar och myndigheter: Förskole- och grundskoleförvaltningen, tolk- och översättarservice, asyl- och invandrarhälsan, migrationsverket, överförmyndarnämnden, Handelskammaren i Mälardalen.

Hitta till Perrongen: Engelbrektsskolan, Wadköpingsvägen 15–19, 702 15 Örebro

Kontakt

Funderar du över något eller har frågor om vår verksamhet? Kontakta Sara Tärnqvist, enhetschef, 019-21 68 15, sara.tarnqvist@orebro.se

Lagar och regler

ur: Skolverkets Allmänna råd för nyanlända elever

Nyanländ elev

Med nyanländ elev avses den som har varit bosatt utomlands och som numera är bosatt här i landet eller ska anses bosatt här och som har påbörjat sin utbildning här efter höstterminens start det kalenderår då hon eller han fyller sju år. En elev ska inte längre anses vara nyanländ efter fyra års skolgång här i landet.

Studiehandledning på modersmålet

En elev ska få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver det. Sådan studiehandledning kan bedrivas av en flerspråkig lärare eller skolpersonal. Den kan också bedriva av en lärare tillsammans med en studiehandledare som talar elevens modersmål.

Rätt till utbildning för vissa barn utan skolplikt

Barn i åldrarna 6-16 är som är bosatta i landet har som huvudregel skolplikt och har rätt till utbildning. Med bosatt i landet avses i skollagen den som är folkbokförd i Sverige. Vissa barn som inte är folkbokförda här ska ändå anses som bosatta i landet. Barn som anses bosatta i landet utan att vara folkbokförda har inte skolplikt, men de har samma rätt till utbildning i de obligatoriska skolformerna som skolpliktiga barn. Det gäller:

  • asylsökande barn
  • barn med vissa tidsbegränsade uppehållstillstånd
  • barn som har rätt till utbildning till följd av EU-rätten
  • barn som är familjemedlem till en person som tillhör en främmande makts beskickning
  • barn som vistas i landet utan stöd av myndighetsbeslut eller författning.

Bedömning

En inledande bedömning av nyanlända elevers kunskaper är grunden för planeringen och genomförandet av den fortsatta utbildningen. För de obligatoriska skolformerna ska därför en inledande bedömning av den nyanlända elevens kunskaper ske så snart som möjligt och senast inom två månader från det att elevern har tagits emot inom skolväsendet.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se