Discover by Örebro: några lärarröster från Discover Labs
Lärarna är först ut i Örebro kommuns digitala pilotprojekt Discover by Örebro. Olika ämneslärare har fått starta upp sina Discover Labs på Trainstation och vi var nyfikna på hur det gått. Vi frågade bildlärarna (som också deltar i filmen) vad de tycker så här långt.
- Pilotprojektet är igång – vad är dina intryck så här långt?
- Något specifikt du tar med dig till klassrummet?
- Hur ser du på fortsättningen – vad ser du mest fram emot?
- Något medskick du vill göra till andra kollegor som är nyfikna på detta arbetssätt?
Anders Ekvall, Wallerska skolan:
1. Det är alltid värdefullt att träffa kollegor för att diskutera och dela med sig av allt mellan himmel och jord som rör vår vardag tillsammans med eleverna. Att dessutom få göra det i en kreativ och inbjudande miljö som Trainstation erbjuder tillsammans med deras duktiga personal är så klart jätteroligt. För mig har det varit en ögonöppnare framförallt gällande digital bildframställning.
2. I klassrummet har vi bara skrapat på ytan ännu så länge, men det är tydligt att eleverna tack vare den digitala tekniken blir mer självständiga och kan arbeta utifrån sina egna förkunskaper utan att behöva min hjälp i lika stor utsträckning. Entusiasmen är skyhög, och det har bara varit positiva omdömen från eleverna när de arbetat med ipads och applepennor. Tillsammans med Trainstations kurser, "missions", kan eleverna sätta sig in i appar och tekniker på ett smidigt sätt.
3. Jag ser fram mot en tydlig målbild, hur vi som ingår i detta pilotprojekt tillsammans med initiativtagare och Trainstation ska arbeta för att detta inte ska stanna med oss. Hur ska vi (i bildgruppen, jag antar att samma gäller för matte, svenska osv.) nå ut till samtliga bildlärare och ge dem förutsättningar att utvecklas i det digitala arbetet med de förutsättningar som finns idag? Devices, fortbildning, mjukvara etc. Jag tänker att det är många hänsynstaganden som måste till för att det ska bli så likvärdigt som möjligt oavsett vilken skola man går på eller vilken lärare man fått. Därför bör fokus ligga på att fortbilda på ett sådant sätt att alla kan delta och förverkliga de nya kunskaperna i klassrummen utan att det måste till en massa ny teknik som inte redan finns eller ska införskaffas lika till alla. Möjligheterna är oändliga!
Lars-Olov Ågren, Stora Mellösa skola:
1. Verkligen imponerande upplevelse att få komma till Trainstation och alla kompetenta och trevliga inspiratörer. Att dessutom få se alla engagerade elever som arbetar med olika digitala uppgifter är hoppingivande.
2. Det specifika är väl att man får nytt hopp och nya uppslag för det digitala möjligheterna i skolarbetet.
3. Fortsättningen är ju att göra verkstad av detta på hemmaplan.
4. Förhoppningsvis kunna sprida och informera pedagoger på flera skolor. Väcka lust och nyfikenhet på användandet av digitala verktyg i lärandet.
Eva Sjöholm, Hovstaskolan:
1. Jag har fått goda intryck. Det är alltid kul och givande att möta andra kollegor från andra skolor och lära av varandra samt dela erfarenheter. Vi fick först berätta om oss själva och hur vi tänkte kring bildämnet. Jag undervisar i bild för närvarande men upplever att de pedagoger jag möter under mina träffar har jobbat mycket med ämnet i många år och jag har undervisat från och till pga av tillgång till bildlärare på skolan eller inte. Det ser jag dock inte som något negativt. Jag tycker det var bra att jag hamnade i bildgruppen och fick/får utmana mig själv som pedagog i just det ämnet.
Vi fick även höra lite kring Trainstation och sedan en rundtur i lokalerna. Det är en väldigt fin mötesplats för många olika människor. En IT-fritidsgård och en plats att utvecklas och då i det digitala. Det ger ju i sin tur möten av bland annat nya vänner för många. Vi fick pröva på att jobba i iPad första gången och göra egna nyckelringar och det finns otroligt mycket kul vi kan göra tillsammans med elever. Det är väldigt trevlig och ödmjuk personal som jobbar där och de tog/tar hand om oss på bästa sätt – de vill verkligen att vi ska lära oss och de är lyhörda för våra önskemål och på vilken nivå vi ligger var och en. Men vi får även utmana oss själva att prova på nya saker. Vi blev även guidade på Trainstations "egna sida" learntrainstation.se där det finns mycket och många bra hjälpmedel och guider/filmer att följa för eleverna och mig som lärare. Om vi till exempel vill lära oss att teckna ansikten (karaktärsdesign) eller skapa fina bakgrunder ( miljödesign) då finns bra guider till det.
2. I bildgruppen fick vi jobba vidare med appen sketchbook. Vi jobbade med iPads och en väldigt användarvänlig gratis app att använda i klassrummet tillsammans med eleverna. Vi har först jobbat med den på Trainstation och lärt oss olika sätt att använda den på. Vi kan olika mycket och har olika erfarenheter med oss i gruppen och det är bra att höra från andra pedagoger och även vad personalen lär oss vidare. Efter det har jag tagit med mig mina kunskaper och startat med arbetet i klassrummet med min klass. Väldigt väldigt kul och givande. Det tyckte eleverna också. Vi fick jobba med iPad-pennor och det har vi inte gjort tidigare på skolan och inte heller eleverna hemma visade det sig. Många vill önska sig en iPad-penna nu när de fyller år eller av jultomten. Jag lade upp lektionerna vartefter jag fick genomgångar av personalen på Trainstation. Ex en introduktionslektion om pennan och första enkla kommandon eller att göra i appen. Sedan vidare med olika uppdrag att prova på som att göra egna mandalas eller måla en bild mha olika bra funktioner.
3. Nu har vi en gång kvar att träffas och en avslutningstid en eftermiddag. Tiden går alltid fort och vi har haft väldigt bra fredags eftermiddagar tillsammans. Jag tänker framåt att vi jobbar vidare med detta under bildlektionerna och lär oss mer. Vi kan även anmäla oss till besök till vår skola av Trainstationbussen framöver det kommer bli spännande.
4. Det jag skulle vilja ta med till mina kollegor är att ta dig tid och prova på och utmana dig själv och ta vara på eleverna som lärspridare. Jag brukar "ha med" cirka 2-3 st lärspridare/hjälpredor i klassen när vi startar något jag själv är ny på. Eleverna växer och de lär sig oftast fortare än mig. De kommer till exempel på fler saker under arbetets gång som kanske inte jag har med mig det blir dubbel vinst.
När vi är i utveckling ja som detta och provar nytt jobbar jag mycket med en helhet och ett inkluderande arbetssätt för att alla ska få känna glädjen tillsammans med det vi jobbar med även om vi befinner oss på olika kunskapsnivåer. Vägleda varandra, hjälpa varandra och visa vägen framåt. Ja annars med förstås men lite extra i det "nya" för vi är ju en helhet en härlig "klassfamilj" som vi brukar säga.
Niclas Hrvacanin, OP-skolan 7-9 City
1. Alltid kul att få lära sig och prova på nytt. Träffa lärare som man annars inte skulle mött.
2. Har börjat jobba med animation, har inte testat det med samma program eller på detta sätt tidigare.
3. Jag ska lära mig modellera i 3D, det har jag provat lite förut men inte fördjupat mig i så det ska bli kul!
4. Viktigt att få se vilka möjligheter den nya tekniken kan ge oss. Lära sig nytt och träffa lärare.
/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.