Visste du att alla elever och pedagoger i Örebro kommun har tillgång till Inlästa läromedel från Inläsningstjänst? Om inte så vet du det nu. Så vad är Inlästa läromedel, varför ska vi erbjuda det och för vem är det ett alternativ?
Inlästa läromedel är vad det heter, läromedel som har lästs in så att man kan lyssna på dem. Syftet är att inläsningen ska vara ett komplement till den tryckta texten. Merparten av böckerna i Inläsningstjänst är läromedelstitlar, men det finns även en hel del skönlitteratur och lättlästa böcker.
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov... Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen.
LGR 11, Skolans värdegrund och uppdrag
Ungefär en femtedel av barn och vuxna i Europa har svårt att tillgodogöra sig innehållet i annat än enklare texter. Det är ungefär fem elever i varje klass. Vi behöver arbeta aktivt med att främja lärande och utveckling och att förebygga de konsekvenser som en läsnedsättning medför, såsom kunskapsluckor, påverkad självbild och utanförskap.
Inlästa läromedel är ett sätt att erbjuda eleverna ett likvärdigt alternativ till den tryckta texten. Det passar inte alla, men det passar många. Kanske fler än vi tror. Särskilt idag när ljud, bild och video är så självklara informationsvägar. Om vi tidigt introducerar olika lärverktyg i undervisningen ger vi elever mer likvärdiga förutsättningar för lärande och motverkar samtidigt negativa attityder och stigmatisering. Ingen behöver vara den som sticker ut.
Hur vi bäst tar in och tillgodogör oss textbaserad information varierar från person till person. Någon tycker om att läsa i en bok, en annan vill bara lyssna och en tredje vill både lyssna och läsa samtidigt. Vi skiljer oss alltså åt, men det varierar också för en och samma person. Ibland känner vi oss kanske för trötta för att fokusera på en text och lyssnar hellre. Inlästa läromedel kan vara ett alternativ för den som:
Börja med att själv bekanta dig med tjänsten. Kanske har du en kollega som kan sedan tidigare? Annars finns det gott om guider och filmer på Inläsningsjänsts webbsida. De erbjuder även utbildningar och webbinarier. Gör gärna en gemensam satsning med pedagoger, elevhälsa och skolbibliotek. Prova funktionerna praktiskt tillsammans, testa med elever och dela med er av tankar kring metod och användning. Diskutera hur ni kan arbeta systematiskt med introduktion och stöd för elever och personal.
Och glöm inte att samtala med eleverna om själva läsandet! Att hörläsa kräver strategier, precis som annan läsning. Det innebär att man behöver vänja sig vid att hörläsa, träna på hur man tar sig an en text, samtidigt som man också behöver öva på hantering av tekniken. Prova olika typer av böcker, visa på strategier, prova gemensamt, låt eleven prova själv och utvärdera sedan tillsammans.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter