Gå till innehåll
  • Start
  • / Bloggar
  • / Bokblogg: De nyfikna systrarna upptäcker kroppen, sömnen och allt levande

Bokblogg: De nyfikna systrarna upptäcker kroppen, sömnen och allt levande

I serien de nyfikna systrarna, upptäcker Sarah och Anna hur kroppen, sömnen och hur allt levande fungerar. Tre pedagoger har läst varsin bok med sina elever och här följer deras tankar om bokserien.

De nyfikna systrarna upptäcker Kroppen

Bild av boken "kroppen"

Det här är en härlig bok som fångar barnens intresse direkt med sina färgglada illustrationer och spännande inledning. I boken får vi följa med på en resa in i vår kropp och berättelsen innehåller en härlig mix av fantasi och faktakunskaper.

Inledningen i boken bjuder in till samtal omkring vad vi tycker om i förskolan eller skolan samt hur vi mår. Sedan tas vi med på en fantasifull drömresa in i kompisen Jacobs kropp. Vi får följa med in i hans mun och sedan ned i magen och tarmarna. Därefter kommer vi till blodkärlen och hjärtat för att sedan avsluta i hjärnan. Genom en bra mix av fakta och fantasi känns berättelsen både spännande och informativ.

De äldre barnen på förskolan, 4-6-åringarna, har under flera månader arbetat med kroppen som projekt. De hade många förkunskaper och kunde utveckla sina resonemang och reflektera omkring de olika organen och deras funktioner. Boken blev en utgångspunkt för att komma in på djupare samtal omkring kroppen.

De yngre barnen, som inte hade lika djupa förkunskaper, intresserade sig för maten i magen och vad som hände i matsäcken och i tarmarna. Det var något de kunde relatera till och vi har fått långa dialoger omkring vad vi ätit till lunch och vad som händer inne i deras magar. Fortsättningen utmanade deras tänkande och gav dem möjligheter att utveckla nya kunskaper omkring kroppen och dess funktioner.

Jag upplever att alla barn uppskattade boken och genom våra fördjupande samtal omkring texten och bilderna väcktes nya frågor hos barnen. Boken ger en god grund och både jag och barnen hittade flera olika spår att arbeta djupare med.

De informativa och färgglada bilderna bjuder in till samtal, vilket stödjer berättelsen och gör att boken fungerar bra att läsa för både de yngre och äldre barnen på förskolan.

/Lise-Lott Windefelt, Baronbackarnas förskolor

De nyfikna systrarna upptäcker Allt levande

Bild på boken allt levande

Bokserien tar upp naturvetenskap på ett enkelt och roligt sätt.

Jag läste boken högt för min årskurs 2. De tyckte boken var intressant och lärorik. Bilderna var färggranna och tydliga. Boken förklarar vad biologi är på ett lättsamt sätt. Vi får följa med systrarna Sarah och Anna på en skolutflykt till djurparken. I bussen på väg dit får vi lära oss mycket om biologi. Boken svarar på frågor som:

Hur skapas liv?, Hur vet vi om något lever? Vad behövs för att överleva? Vi får också veta vad en livscykel är.

Det blev mycket samtal under läsningen. Vi studerade bilderna noggrant. De var tydliga och visade steg för steg hur växter utvecklades och vad de behöver för att leva. Eleverna delade med sig av sina erfarenheter och vi diskuterade mycket. Efter läsningen fick klassen rita och förklarade något från boken. Det blev härliga bilder och texter om till exempel, fjärilens olika stadier och att växterna ger oss syre.

Jag tycker att boken passar att läsas för barn i 7-9 års åldern.

/Berit Hellström, Sveaskolan

De nyfikna systrarna upptäcker Sömnen

Boken om sömnen

Jag har läst boken den högt i min årskurs 1. Boken är en berättelse med inslag av fakta så den fångar eleverna på ett bra sätt. Boken är också full av fina illustrationer gjorda av Evgenia Zaporozhets.

Jag visade upp bilderna med hjälp av projektorn samtidigt som jag läste boken högt. Eftersom att vi hade gått igenom svåra ord i förväg och även lärt om sömn tidigare så hade mina elever lite förkunskap. Både jag och eleverna gav tummen upp för boken trots att den är rekommenderad för barn 3-6 år.

I boken får Sarah lära sig om varför man behöver sova och att barn behöver mer sömn än vuxna. Boken är intressant, väcker nyfikenhet och lockar även till andra samtalsämnen som exempelvis vad klockan är på bilderna eller vad alla foton förställer i arbetsrummet. Vi kom också in på rättvisa och att det exempelvis är att alla får den sömn de behöver, inte att alla ska lägga sig samtidigt.

Jag kommer i framtiden att kunna använda mig av den när vi lär oss om kroppen i årskurs 1. Då pratar vi just om mat, sömn, hygien och motion. Jag tror också att det är en bra bok att läsa hemma om man har barn som inte vill gå och lägga sig eller har storasyskon som lägger sig senare.

/Emma Carlström, Brunnsskolan

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se