Hösten - ämnesövergripande arbete i biologi och bild
När jag fick höra att tvåorna skulle få lära sig mer om hösten i biologi kändes det roligt att hänga på det temat även i bildämnet.
Eleverna skulle få lära sig om vad som händer i naturen på hösten. De gick först ut i skogen tillsammans med biologiläraren och letade hösttecken. Samtidigt plockade de med sig löv från olika träd.
Tillbaka i klassrummet gjorde de en lista över saker som händer i naturen på hösten. I bildsalen använde vi de löv de plockat för att skapa bilder i frottageteknik. Sen fick de titta på varandras bilder och försöka lista ut vilka trädsorter som fällt löven.
Nästa lektion delade jag in eleverna i grupper som fick i uppgift att tillsammans skapa en animerad film i Stop motion. Filmen skulle berätta om något som händer i naturen på hösten. De fick använda sig av kollageteknik för att skapa rekvisita. Men först var de tvungna att skriva ett manus.
De förmågor jag ville att eleverna skulle utveckla i bild i detta arbetsområde var förmågan att skapa bilder som presenterar ett ämnesområde, förmågan att skapa bilder som har ett budskap, förmågan att analysera bilder samt förmågan att skapa bilder i olika tekniker.
Att göra animerad film tyckte eleverna var jätteroligt och möjligheten att få använda de kunskaper de tillägnat sig i ett ämne i ett annat gjorde uppgiften meningsfull och motiverade till ökat lärande i både biologi och bild.
/Ida Björklund
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.