Havet – ämnesövergripande arbete i bild och No

Elever har gjort ett hav i papper och kartong

Eleverna i år 4-6 skulle få lära sig mer om havet på No:n. Det kändes som ett spännande tema att jobba med även i bildämnet.

Vi bestämde att vi skulle göra en utställning i klassrummet med våra arbeten. Vi tittade på bilder av maneter och sen fick eleverna i uppgift att skapa egna maneter av papptallrikar, tyg och silkespapper. De fick använda sax, färg och häftapparat. Maneterna hängde vi sedan upp mot den blå bakgrunden vi satt upp i klassrummet.

Veckan efter fick maneterna sällskap av fiskar, också de tillverkade av papptallrikar men nu hade eleverna även tillgång till glanspapper och fick använda lim för att fästa ihop delarna.

Den avslutande uppgiften i temat blev sedan att skapa varsitt tittskåp av havet i en skokartong. Det skulle finnas med en botten, växter och djur. Eleverna fick själva ta redan på hur växterna kunde se ut och vilka fler djur än fiskar det finns i havet som de kunde tillverka. Under arbetets gång insåg eleverna att hav kan se väldigt olika ut. En elev skapade havet som hen badat i på Västkusten i Sverige. En annan elev hittade bilder från indiska oceanen och skapade helt andra fiskar och korallrev i sitt hav.

De förmågor eleverna utvecklade i bildämnet var att skapa bilder i olika tekniker, skapa bilder som berättar något, presentera ett ämnesområde med bilder samt att analysera bilder utifrån egna erfarenheter.

 

/Ida Björklund, Specialenheten, Adolfsbergsskolan

Senast uppdaterad:

Publicerad: