Gå till innehåll

Hitoshi Ushijima, 1963, Japan

En stor skulptur uppbyggd av metallringar står placerad utomhus på en öppen yta. Skulpturen har formen av en stor kon som är öppen på toppen. På höger sida finns en öppning som gör att man kan gå in i skulpturen. Inuti skulpturen står en kvinna och sträcker upp armarna mot himlen.

Foto: Sofie Isaksson

Det enkla är det sköna säger vi ibland. Det är oftast även det mest tillgängliga. Enkelhet är översättbar, när helst den tar form, till mångas erfarenheter. Hitoshi Ushijima bygger jättestora stålrörsskulpturer som lånar sin form från lekplatsens klätterskulpturer: en grävmaskin, en häst, en drake, ett klot. Färgstarka som leksaker attraherar de oss med sina snälla former.

På plats i Örebro har han gjort en stålskulptur full av svängig elegans, icke-euklidisk geometri för den matematiskt sinnade, och stiliserad form för Japans nationalsymbol: berget Fuji. Det spelar en stor roll i japansk bildhistoria på flera sätt. Här finns även en referens till något mörkare: formen på de kyltorn som ibland används vid kärnkraftverk.

Hitoshi Ushijima började dock en gång som performancekonstnär och har studerat avant-gardedans för mästaren Tanaka Min.

Text: Stefan Nilson

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se