Trafik i skolan: Här hittar du lektionsupplägg för årskurs 6-9. Bakom materialet står Örebro kommuns trafikingenjörer.
Det är viktigt att trafikundervisningen löper som en röd tråd genom grundskolan. För att
trafiksäkerhets arbetet ska ge någon effekt så bör det finnas med som ett inslag i vardagen. Vi är
medvetna om att det inte är lätt att hitta ett bra sätt att få in det naturligt i undervisningen, så
därför ger vi här några tips på hur ni kan använda trafiken som ett tema i vardagen. Kanske som
ett avsnitt i något ämne eller som värderingsövningar och intressanta diskussionsunderlag.
Trafiken är något som alltid är närvarande i elevernas vardag, därför kan du som pedagog alltid
starta vid elevernas egna upplevelser. Det kan förankra de kunskaper som ni ändå arbetar med i
skolan och vara ett tillfälle för eleverna att ha inflytande över sin egen situation.
Först nu när eleverna är i 12-års ålder eller äldre kan vi vuxna förvänta oss att de klarar olika
trafiksituationer på ett betryggande sätt. Forskning visar att så inte är fallet för yngre barn vid varje enskilt tillfälle. Dessutom är barn i tonåren mer självständiga och i rörelse och motortrafiken kommer närmre med mopeder och EPA-traktorer. Det i kombination med frigörelsen från vuxna samtidigt som de vill vara stora och respekterade kan skapa en förvirring och håglöshet i trafiken. Det är fortfarande mycket viktigt att eleverna använder cykelhjälm. Praktiska övningar
När eleverna börjar högstadiet så kan det vara aktuellt med en ny väg till skolan. Låt eleverna rita
upp sin väg till skolan. Finns det några faror? Om några åker buss, hur ser det ut vid av och
påstigning? Finns/används bälten på bussturen? Hur är möjligheterna/riskerna runt skolan?
Cykel-/mopedparkering? Är cykeln/mopeden säker under skoltid? Om ni vill kan även eleverna
rita ner vägen till fritidsaktiviteten eller kompisen som får täta besök. Hur kan eleverna påverka
sin egen trafiksituation? Vad kan eleverna göra själva? Vad kan skolan göra? Vad kan föräldrarna
göra? Vad kan samhället göra?
Låt eleverna redovisa sitt resande. Hur stora koldioxidutsläpp orsakar varje elevs resande? Jämför olika färdsätts klimatpåverkan. Här kan du använda uppgiften koldioxidjakten som går att ladda ner från hemsidan (www.orebro.se)
Nu är det dags att kika på den bas eleverna har i trafikregler och trafikvett. Nu får ni utgå från
både cykel, moped, gång och kollektiva transporter. Eleverna kan nu själva samla fakta utifrån de
länkar och kontaktpersoner som vi har under rubriken ”Bra länkar”. Redovisa och skapa forum för diskussion.
Skillnad mellan cykel/moped/fotgängare.Vad är skillnaden när det gäller regler och ansvar?
I samband med ANT-undervisningen är det lämpligt att lyfta problematiken med alkohol och droger i trafiken. Låt eleverna diskutera vad rattfylleri är och vilka konsekvenser det kan få för dem själva och andra människor. Hur kan framtiden och deras framtidsdrömmar påverkas? Får man körkortstillstånd om man kört moped eller cykel på fyllan? Vad händer om man blir registrerad i straffregistret? Vad kan de göra för att undvika att någon kör påverkad från en fest?
Värderingsövningar är mycket passande i dessa åldrar då eleverna får byta tankar och idéer i en
trygg miljö med sina kompisar och vuxna. Det är då viktigt att det inte finns något rätt eller fel,
det finns bara olika sätt att tänka.
Avsluta gärna med att eleverna sitter två och två. En för och en emot hjälm användning. Avsluta
lektionen med att eleverna lägger huvudet mot bänken igen. Finns det någon som överväger att
börja använda hjälm?
En tendens för eleverna i denna ålder är att glömma bort de kunskaper de har om ett trafiksäkert beteende. Förbered gärna cykelturen med väl valda delar ur hela vår röda tråd – Trafiken i praktiken (F-9). Rent praktiskt bör du lägga tyngdpunkten på hjälmanvändning, avstånd, att inte cykla i bredd och om det är några speciella situationer som kan uppstå utmed vägen. Tala gärna om säker cykel innan ni ger er iväg. Ett tips är att gratis beställa cyklar genom att låna skolcyklar. Gratisutkörning/hämtning, se trafikdiplomering. Ibland så får eleverna själv ta sig till en samlingsplats, gå då gärna igenom regler och ansvar.
Låna skolcyklar. Gratis utkörning/hämtning. Kontakta Fordonsteknik (ank. 22 24). Boka senast två vecka innan ni behöver cyklarna. 24 tum och 26 tum finns tillgängliga.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter