Autosvar i e-post vid frånvaro

Det här guiden visar hur du lägger in ett automatiskt svar i Outlook, så att de som mejlar dig får veta att du inte är på plats.

E-post Outlook

1. Klicka på fliken Arkiv och sedan på Info. Där hittar du din kontoinformation.

2. Välj Automatiska svar.

3. Klicka i Skicka autosvar för att aktivera funktionen, och välj fliken Utanför organisationen. Ett tips är också att tidsbegränsa svaret, om du vet hur länge du blir borta. 

Sedan skriver du ditt meddelande, som kommer skickas automatiskt till dem som mejlar dig när du är borta. Spara med OK. Om du sätter en tidsintervall så kommer autosvaret tas bort den tid du angett.

Skicka autosvar – Inom organisationen

Hej!

Jag har semester och är åter på arbetet den [datum] kl. 8.

Min e-post läses av min kollega NN.

Vill du ha en snabbare kontakt kan du mejla till kommunsupport@orebro.se eller ringa Kommunsupport anknytning 2000 (knappval 5).

Med vänlig hälsning

Signatur

4. Du kan lätt se om ditt autosvar aktiverat. Ovanför din inkorg uppmärksammas du av den gulmarkerade informationen. Här kan du inaktivera ditt autosvar.

E-post webb

1. Gå till Inställningar (1). klicka på Autosvarsmeddelande (2).

  • Välj att markera Skicka automatiska svar, alternativet skicka inte automatiska svar är annars ifyllt.
  • Ett tips är också att tidsbegränsa svaret, om du vet hur länge du blir borta, genom att ange start- och sluttid.
  • Sedan skriver du ditt meddelande vilket kommer skickas automatiskt till dem som mejlar dig när du är borta.
  • Klicka OK för att bekräfta.

2. Om du vill ta bort ditt autosvar (behövs inte om du tidsinställt autosvaret) så går du in på Inställningar, klickar på Autosvarsmeddelande och bockar i Skicka inte autosvar, klicka OK.

Senast uppdaterad:

Publicerad: