Gå till innehåll

Leverera fotografier till Stadsarkivet

Fotografier som tas av kommunala bolag är allmänna handlingar. Bilder ska bevaras eftersom de visar hur kommunal verksamhet såg ut, på ett helt annat sätt än ett textdokument kan vittna om.

Vilka bilder ska levereras till arkivet?

Alla bilder är inte intressanta för framtiden. Om samtliga bilder levereras till
Stadsarkivet går det inte att hantera bilderna på ett sätt som möjliggör tillgängligheten, därför är det viktigt att bara leverera de bilder som ska bevaras:

  • Bilder som dokumenterar en verksamhet.
  • Bilder som dokumenterar en aktivitet
  • Bilder som dokumenterar den fysiska ute- eller innemiljön, som t.ex. butikskyltar, bensinstationer, gatuvyer.
  • Elev- och klassfotografier från förskola, skola, gymnasieskola
  • Porträtt av kommunpolitiker och kommunanställda

Ett tips för att avgöra om bilden är värd att bevara är att fråga sig själv om bilden skulle vara intressant om 200 år. Tänk på att vi inte bevarar information endast för vår egen skull, utan för att generationer efter oss också ska kunna ta del av hur Örebro kommun såg ut en gång i tiden.

Kontakta Stadsarkivet om du har frågor om vilka typer av bilder som ska levereras.

Observera att bilderna får innehålla människor!

Personuppgifter?

Fotografier av nu levande människor är en personuppgift. Avlidna personer omfattas inte av dataskyddsförordningen.

Vilka bilder ska inte levereras till arkivet?

  • Många bilder med samma motiv
  • Dubbletter och kopior
  • Korrupta bildfiler som inte går att reparera
  • Bilder som inte tillför information om kommunens verksamheter eller är
    kommunbeskrivande
  • Porträtt av enskilda personer med undantag för kommunpolitiker, kommunanställda och elever

Organisera/ordna/strukturera/räkna

Det är viktigt att bilderna är sorterade och ordnade. Det hjälper oss som tar emot dem att förstå sammanhanget mellan bilderna så vi kan bevara bilderna på ett sätt som gör dem sökbara. Bilderna kan exempelvis vara ordnade efter årtal, projekt, arrangemang eller bostadsområden.

Sortera pappersbilder, negativ och diabilder för sig, med undantag för pappersbilder och negativ som hör ihop. Räkna antal bilderna och ange det på arkivleveranskvittot.


Bilddokumentation

Ytterligare information om bilderna, exempelvis kompletterande dokumentation, levereras tillsammans med bilderna. Du kan välja mellan att:
- Skriva bildinformation på fotokuvert
- Numrera bilderna i nedre vänstra hörnet, och skriv en lista med informationen som skickas tillsammans med bilderna
- Skriva informationen direkt på baksidan av bilderna i nedre vänstra hörnet.

Tänk på att du skriver på baksidan av bilderna, använd endast blyerts och skriv längst ner på vänster sida för att inte förstöra bilden.

Information, som är viktig för Stadsarkivet att få, är uppgifter om
- vem och/eller vad bilden föreställer
- när bilden är tagen
- var bilden är tagen
- fotograf när detta är känt
Ibland kan den kompletterande informationen gått förlorad. I vilket fall skicka det du har.

Stadsarkivet rekommenderar att verksamheterna lägger sina bilder i en tydlig struktur från första början. En tydlig struktur underlättar ert eget arbete med bildhantering och återsökning.

Mappstruktur

Om det är möjligt bör den ursprungliga mappstrukturen vara kvar när bilderna arkiveras. Bilderna kan exempelvis vara ordnade efter projekt, arrangemang eller bostadsområden. Om ni inte har haft en tydlig mappstruktur för bilderna, ska de nu ordnas på ett tydligt sätt, exempelvis i års- och undermappar:

Årsmappar och undermappar

Bilderna som tagits under samma år placeras i en och samma mapp. Mappnamnet kan vara årtalet, t.ex. 2008. I årsmappen kan det finnas undermappar efter ämne/verksamhet/aktivitet. Mapparna ska då ha ett namn som beskriver innehållet, exempelvis ”Lucia 2007” eller ”Sportdagen 20090927”.

Bildnamn

Bildfilerna bör även ha beskrivande namn med uppgifter om ämnet/aktiviteten bilden föreställer. Om det finns fler bilder med samma ämne/aktivitet bör även tidpunkt och eventuellt löpnummer vara med i namnet. T.ex. ”Sportdagen 20090927_1”, ”Sportdagen 20090927_2”, ”Sportdagen 20090927_3”.

Antal bilder

Ange antalet bilder på leveranskvittot. Hämta denna uppgift från ”Egenskaper” vid högerklick på den/de mapp/mappar som ska levereras

Bilddokumentation (metadata)

Eventuella textfiler med uppgifter rörande bilderna som följer tillsammans med bilderna ska också sparas.

Ytterligare information om bilderna, exempelvis kompletterande dokumentation om bilderna saknar bra beskrivande namn, kan skrivas i ett Word-dokument som läggs i mappen tillsammans med bilderna.

Yrkesfotografer

Om det är en yrkesfotograf som fotograferat ska det ha upprättats ett skriftligt avtal i samband med att hen fick uppdraget att ta bilderna. Skicka med en kopia av avtalet tillsammans med bildleveransen. Fotografen har den ideella rätten till bilden, vilket Stadsarkivet tar i hänsyn vid publicering av bilderna.

Leverera

Analoga bilder levereras enligt instruktionen Leveranser av pappershandligar till Stadsarkivet.

Beroende på hur stor mängd bildfiler det gäller kan leveransen av digitala bilder ske på olika sätt. Läs mer om att leverera digitala filer.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Örebro stadsarkiv

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se