Skapande skola-projekt på Adolfsbergsskolan: "Att våga"

I år fick Örebros skolor nästan tre miljoner i Skapande skola-bidrag och det har möjliggjort en mängd olika projekt. Adolfsbergsskolan har bland annat satsat på att utmana sina elever i temat "Att våga". Vi besökte en dag fylld av modiga barn och personal.

Sofia Bürger och hennes kollegor målar barnen och en och annan personal vågade också.. Det var fullt med aktiviteter kopplade till clowner på Adolfsbergsskolans skolgård.

Adolfsbergsskolan skolgård myllrar av aktiviteter i solskenet. Temat är clowner och eleverna tillverkar clownnäsor, lär sig jonglera och ser till och med ut som clowner efter att ha varit på stationen ansiktsmålning. Dagen är en del i efterarbetet av teaterföreställningen "Oj, nu blev jag lite blyg" som eleverna såg veckan innan.

– Det har varit mycket lyckat. Eleverna blev superinspirerade av teatern och den blev en jättebra utgångspunkt för arbetet denna vecka, säger Sofia Bürger som är lärare och kulturombud på skolan.

Personalen utmanar eleverna

F-3 har jobbat schemabrytande hela veckan med aktiviteter kopplade till teatern. Temat är "Att våga" och personalen har utmanat eleverna på olika sätt under veckan:

  • Samtal i klassrummen kring blyghet och att bli nervös inför okända saker. Några klasser har skrivit texter och tittat på film kopplat till ämnet. Alla elever utmanas att äta en ny grönsak som man inte tidigare provat.
  • ”Crazy outfit” -dagen. Alla som vill utmanas att klä sig på ett sätt man vill prova eller aldrig tidigare har gjort. (till exempel kycklingar, killar i bikini, troll, clowner, olika djur, fröknar i punkiga kläder, hawaiiskjortsgäng med mera i klassrummen och på skolgården). Beny i Elov och Beny har varit på plats och pratat om sitt artisteri men också om att vara nervös innan man går upp på scenen.
  • Clowndagen. Alla elever som vill får bli clown och prova olika cirkusaktiviteter under rasttid.
  • Prova en ny rastaktivitet. Eleverna utmanas att prova en rastaktivitet som andra gör på rasterna och som man själv inte provat på.
  • Walk & talk – Elever paras ihop med någon man inte känner väl och kör ”walk & talk” med givna samtalsämnen. Detta för att barnen ska våga träffa någon ny person och även prata med någon de inte känner. Under rasterna så erbjuds eleverna möjligheten att uppträda – Karaoke med elevvalda låtar.

– Aktiviteterna har väldigt uppskattade av både elever och vårdnadshavare. Det har också varit ett bra tillfälle för oss i kollegiet att samarbeta och göra saker ihop, det har stärkt oss som grupp också, berättar Sofia Bürger.

Stor ökning av ansökningar till Skapande skola

Skapande skola-bidraget har varit en förutsättning för att kunna genomföra aktiviteterna. Ett bidrag som fler och fler skolor i Örebro upptäcker - ansökningarna har aldrig varit så många som i år. Tobias Kandenäs, projektledare på Örebro kulturskola är nöjd.

Tobias Kandenäs

– I år ansökte 92% av de kommunala skolorna Skapande skola-bidrag vilket är en ökning med 35% mot tidigare år. En trolig anledning till den stora ökningen tordes vara den systematik som arbetats fram kopplat till kultur i skolan inom uppdraget Alla barns rätt till kultur. I år fick Örebro nästan 3 miljoner i skapande skolabidrag vilket är en ökning med 200.000 kr mot förra året. Och förra var rekord med över 1 miljon.

Kulturombuden runt om på skolorna i Örebro jobbar också aktivt för att genomföra kulturplaner så att kulturaktiviteter blir en naturlig del i undervisningen.

– Lärandet genom kultur behöver ta mer plats i skolan där analys, tankar och reflektioner står i fokus. Vi kulturombud jobbar just nu med våra respektive rektorer för att skapa tydligare planer på skolan där kulturen har en naturlig plats, avslutar Sofia Bürger.

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Adolfsbergsskolans pågående Skapande skola-projekt

Senast uppdaterad:

Publicerad: