Odenskolan sätter språket i fokus

Hur skapar man en skola där alla elever – oavsett språkliga förutsättningar – får samma möjlighet att ta till sig undervisningen? På Odenskolan har svaret blivit ett nytt projekt: "Språket i fokus". Tillsammans med Utvecklingsenheten vill skolan öka kunskapen om språkliga sårbarheter och utmaningar samt om DLD/språkstörning – och bygga en tillgänglig lärmiljö som omfattar både klassrum och fritids.

"Förtruppen" på Odenskolan

– Språk är makt. För att nå framgång måste vi använda språkets makt positivt och få eleverna att förstå vad vi vill. Språket är avgörande för hur delaktiga eleverna blir i sitt lärande, understryker Annica Liljestrand, rektor på Odenskolan i samband med starten av skolans nya språkprojekt.

Inför ett samlat kollegium i Odenskolans aula har hon precis – tillsammans med logopeden Ivan Vojnovic från Utvecklingsenheten och specialpedagogen Dan Lundberg – presenterat satsningen, som är ett större samarbete planerat att pågå till årsskiftet 2026/2027.

I rummen intill arbetar personalen praktiskt i tre olika workshopstationer – alla kopplade till det pågående utvecklingsarbetet för en mer språkmedveten undervisning och till de teman som Ivan Vojnovic tagit upp i en inledande föreläsning vid uppstartsträffen:

  • Ritprat: Att rita medan man pratar, till exempel med hjälp av streckgubbar, pratbubblor eller enkla symboler, för att förstärka budskapet och öka förståelsen.
  • Visuell stödstruktur: Att använda bilder, scheman, mallar och andra visuella stöd för att tydliggöra undervisningen och skapa förutsägbarhet för eleverna.
  • Nivå-två-ord: Ord som inte hör till vardagsspråket, men som är viktiga för att förstå undervisningens innehåll – till exempel ämnesövergripande ord som används ofta i skolans texter och undervisning. De är ofta mer abstrakta och används på flera olika sätt i flera olika sammanhang.

De tre områdena har snabbt blivit centrala i arbetet och ger personalen konkreta verktyg för att möta elevernas språkliga behov i vardagen.

Målet är just det – att koppla teori till praktik och stärka elevernas lärande och delaktighet genom ett mer medvetet bemötande.

– Vi hoppas att det vi gör idag ska ge svallvågor, att fler vågar prova nya saker i sitt klassrum. Det handlar om att reflektera: finns det något jag kan göra annorlunda för att hjälpa eleverna att lyckas bättre? säger Dan Lundberg, specialpedagog på Odenskolan.

Bakgrunden till satsningen: En skola där alla elever kan förstå och bli förstådda

Det var i februari 2024 som Odenskolan tog initiativ till ett samarbete för att utveckla en mer språkligt tillgänglig lärmiljö. Låga resultat och svårigheter att ge rätt stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) gjorde att elevhälsan såg ett behov av att fördjupa sin kunskap om språkliga svårigheter och språkstörning. De tog därför kontakt med dåvarande Lotsen, som numera ingår i Utvecklingsenheten på Förskole- och grundskoleförvaltningen. Ett planeringsarbete startade och en gemensam styrgrupp skapades. Tillsammans genomfördes en ny behovsanalys utifrån vilken innehåll och upplägg togs fram.

Steg för steg – så byggs arbetet upp

Det senaste året har samarbetet vuxit fram steg för steg och blev ett projekt uppdelat i två faser: Förtruppen har deltagit i träffar ledda av Utvecklingsenheten med teori och praktiska workshops om språkutvecklande och verksamma strategier, arbetssätt och verktyg. Under höstterminen 2025 är det årskurs F–6 som tar vid och påbörjar ett fördjupat arbete. Därefter blir det högstadiets tur att gå in i det fördjupade arbetet innan fritids avslutar fas två. Gemensamma träffar för hela skolan kommer att hållas två gånger per termin.

Förstelärare, elevhälsa, pedagoger och fritidspersonal är alla delaktiga. Förstelärargruppen och elevhälsan har en viktig roll i att leda arbetet och se till att alla känner sig trygga med både innehåll och uppdrag. Samtidigt får all personal stöd i att öka sin kunskap om språklig sårbarhet – när en persons språkliga förmåga inte når upp till omgivningens krav – och språkstörning, eller DLD, som det också kallas (från engelskans Developmental Language Disorder) tillsammans med strategier och arbetssätt som stödjer en tillgänglig och språkutvecklande undervisning.

Delade erfarenheter – gemensamt lärande

Från Utvecklingsenheten är man mycket positiva till att projektet nu äntligen är igång med fas två.

Marianna, Helena och Ivan från Utvecklingsenheten

Marianna, Helena och Ivan från Utvecklingsenheten

– Det är väldigt roligt att få vara med i denna process – från ax till limpa. Det är en modig och gedigen satsning där hela skolan arbetar med ”Språket i fokus” på ett genomgripande sätt, säger Ivan Vojnovic.

Kollegorna Helena Wilkås, logoped, och Marianna Moqvist-Kakko, specialpedagog, instämmer:

– Det som utmärker satsningen är att hela skolans personal engageras i ett konkret och praktiskt arbete kring språk och tillgänglighet, säger Helena.

– I samarbetet betonas det kollegiala lärandet – värdefulla erfarenheter delas mellan klassrum, gemensamma samarbetsytor skapas och det finns tid för reflekterande samtal, säger Marianna.

Yvonne och Yrsa, lärare Odenskolan

Yvonne och Yrsa, lärare Odenskolan

Två av lärarna som deltar i uppstartsträffen delar med sig av sina intryck:

– Jag tycker att det är bra att skolan tar det på allvar och gör en riktig insats. Det är jätteviktigt för språkutveckling och att vi hittar gemensamma sätt att utveckla språket, säger Yrsa Nordling.

Hon får medhåll av kollegan Yvonne Karlsson:

– Det är jätteviktigt att stötta de som har svårt med språket och uppmärksamma hur man kan hjälpa på bästa sätt. Och bildstöd är exempelvis något som gynnar alla elever, inte bara de som har särskilda behov.

Så drivs arbetet vidare i hela verksamheten

Arbetet går nu vidare med att förankra det språkmedvetna arbetssättet i hela verksamheten. Arbetslagen deltar aktivt i träffar som Utvecklingsenheten håller i, genomför uppgifter och reflekterar tillsammans kring innehåll, metoder och verktyg. Förtruppen – som består av förstelärare och representanter från elevhälsan – följer arbetslagens arbete och fungerar som kollegialt stöd. Övergripande ansvar har styrgruppen, där rektor, biträdande rektor, specialpedagog samt logopeder och specialpedagog från Utvecklingsenheten ingår.

Ambitionen är tydlig – att skapa en inkluderande skolmiljö där alla elever, oavsett språkliga förutsättningar, får möjlighet att lyckas.

Mia Aversjö, verksamhetschef Grundskola

Mia Aversjö, verksamhetschef

För verksamhetschefen Mia Aversjö är projektet en viktig satsning som följs med stort intresse:

– Vi kan se att våra elever behöver mycket språklig träning för att utveckla sina förmågor i alla ämnen. I arbetet på Odenskolan får lärare möjlighet att utveckla sitt kollegiala lärande och samarbete. Den senaste skolforskningen visar att en viktig del i att eleverna lyckas är lärares gemensamma, pedagogiska arbete. Jag ser fram emot att se hur lärare och elever tillsammans utvecklas när Odenskolan sätter språket i fokus!

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: