Fokus på fritidshemmets bidrag till elevernas måluppfyllelse
Sedan 2023 deltar fem skolor i Örebro kommun i FoU-programmet Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse (FriBi). Vi besökte en lokal nätverksträff där andra skolor i kommunen fick ta del av insatserna.
Fritidshemmets pedagogiska uppdrag finns förtydligat i den reviderade läroplanen från 2016. Men det saknas kunskap om fritidshemmets potential och dess möjlighet att påverka elevers skolresultat. Här hoppas FoU-programmet kunna bidra med ökad kunskap så att sambanden mellan aktiviteterna på fritids och elevernas måluppfyllelse synliggörs. En annan viktig aspekt i programmet är att se hur fritidshemmen kan nå ännu fler elever.
Fem skolor i Örebro deltar
Arbetet har påbörjats vid de fem Örebro-skolor som deltar i programmet. Hittills har deltagarna medverkat i två utvecklingsseminarier för rektorer och personal från alla deltagande kommuner. Utöver detta bedriver varje enhet ett lokalt utvecklingsarbete, alla Örebro-deltagare träffas varje termin och den lokala styrgruppen, som består av rektorer och processledare, möts också regelbundet. Övriga rektorer får information om projektet på Ledarforum.
Forskarna från Linnéuniversitetet bidrar med föreläsningar och forskningsöversikt i programmet. De deltagande skolorna för dessutom loggbok i sina verksamheter som samlas och analyseras av forskargruppen. Några av frågeställningarna som hittills berörts är följande: Vad innebär egentligen en "kompletterande verksamhet"? Hur skapar vi en kompletterande undervisning? Är allt man gör på fritidshemmet undervisning? Hur kan undervisningen se ut? Hur viktiga är de så kallade mjuka förmågorna för skolframgång?
En viktig del i programmet är att sprida erfarenheterna, från utvecklingsseminarierna och övrigt arbete, lokalt. Därför bjuds representanter från alla fritidshem i kommunens skolor in till nätverksträffar. Vid träffen som hölls nu i september diskuterades olika delar av fritidshemmet, till exempel det kompletterande uppdraget, hur undervisning sker, hur samarbete med lärare sker och hur fritidshemmet kan bidra till elevernas måluppfyllelse.
Det är tydligt att deltagarna ser potential i utvecklingsarbetet.
– Våra aktiviteter påverkar eleverna positivt, speciellt barn som har det lite tufft i skolan. Vi kan undervisa på ett annat sätt, till exempel mer med utomhuspedagogik, skapande och med flera olika sinnen, säger Göran Svensson, förstelärare i fritidshem på Brunnsskolan.
Mjuka värden betonas
En återkommande aspekt som lyfts under nätverksträffen är hur fritidshemmet kan bidra positivt till elevernas måluppfyllelse i skolan genom att fokusera på mjuka värden. Det handlar om att utveckla förmågor som bland annat respekt och empati. Detta kan exempelvis tränas genom att lära eleverna att bekräfta varandra i samtal och lyssna utan att avbryta.
– Vi observerade exempelvis hur barnen i matsalen ibland brister i att lyssna ordentligt på varandra, hur man missar att bekräfta varandra genom att inte titta på den som pratar, och hur ofta man avbryter varandra under samtal, säger Martin Karlsson, förstelärare på Almby skolas fritidshem.
För att öva barnen på detta spelade pedagogerna in en film där de spelade olika roller för att gestalta sina observationer.
– Barnen tyckte såklart det var roligt att se oss vuxna spela barn, men fattade snabbt syftet, säger Martin.
Genom att stärka dessa förmågor skapas bättre förutsättningar för eleverna att lyckas med skolarbetet, samtidigt som det bidrar till trygghet och social tillhörighet både i klassrummet och på raster.
Ett nätverk är efterlängtat
Ett nätverk för lärare i fritidshem är efterlängtat. Både för att diskutera utvecklingsfrågor med varandra och men också som ett sätt att stärka professionen och likvärdigheten. Att starta ett nätverk med syftet att stärka likvärdigheten och kvaliten är också ett uttalat mål från Förskole- och grundskoleförvaltningen.
– Att träffa andra och prata fritidsfrågor, fantastiskt! säger Göran Svensson.
– Kul att komma tillbaka till skolan och delge vad vi diskuterat och hur vi kan jobba vidare, Det känns inspirerande, säger Wiktoria Örneland, Adolfsbergsskolan.
– Jag får mycket energi efter det här. Nu gäller det att omsätta alla tankar handling, säger Klara Gellerstam på Svealundsskolan.
– Jag har jobbat i 32 år inom yrket och tycker att det är häftigt att man nu gör en sån här satsning på fritidshemmet, avslutar Tina Alm, Almby skola.
/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Fakta FriBi
Arbetet med FriBi pågår till 2026 och genomförs inom ramen för förvaltning förskola- och skolas Handlingsplan för likvärdig skola 2022–2027. Följande fem skolor deltar i FoU-programmet:
- Almby skola
- Lillåns skola F–6
- Lillån södra skola F–6
- Mariebergsskolan
- Svealundsskolan
Förutom Örebro deltar också Skurup, Linköping och Stockholm i programmet som somordnas av Ifous och följs av forskare från Linnéuniversitetet.
Arbetet i FoU-programmet genomförs som en process under tre år (2023-2026) och planeras utifrån de medverkandes frågor och förutsättningar. Både forsknings- och utvecklingsarbetet genomförs i samverkan mellan forskare och praktiker
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.