Arbetsmarknadskunskap viktigt för elevernas valkompetens

Arbetsmarknadskunskap (AMK) har i många år varit ett stående inslag i skolor runt om i Örebro. Syftet med lektionerna är att och höja motivationen till studier och arbete genom ökad kunskap om arbetsmarknaden samt att förbättra chanserna till arbete via genomtänkta studie- och yrkesval. Vi fick chansen att att vara med när Lars Rubensson från Handelskammaren träffade en klass i årskurs 9 på Almby skola.

Lars Rubensson

Lars Rubensson delar värdefulla insikter om arbetsmarknaden med eleverna, och förbereder dem för framtida karriärmöjligheter.

Lars Rubensson har under de senaste tre åren träffat över 10 000 elever runt om i länet, både i grundskolan och på gymnasiet. I hans arbete ingår även att träffa olika företag i området för att hålla sig uppdaterad om de regionala behoven och vilka kompetenser arbetsgivarna efterfrågar. Med hjälp av detta samt övergripande fakta och personliga anekdoter från sina erfarenheter som lagerarbetare direkt efter gymnasiet och senare som chef och rekryterare inom restaurangbranschen, lotsar han eleverna genom arbetsmarknadens spelplan och ger en övergripande förståelse för hur arbetsmarknaden fungerar.

En viktig del av lektionerna är att bjuda in eleverna till dialog och skapa ett engegemang. Något verkligen Lars lyckas med när vi besöker klassrummet på Almby skola. Det är mycket aktivitet, frågor och funderingar bland eleverna under den knappa timmen som lektionen pågår.

Grundläggande frågor om arbetsmarknaden

Olika grundläggande frågor kopplade till arbetsmarknaden tas upp, såsom varför vi egentligen behöver arbeta, både som individer och som samhälle. Hur stor del av befolkningen arbetar? Hur stor är arbetslösheten? Vilka blir konsekvenserna på arbetsmarknaden när en allt större del av befolkningen går i pension? Och så vidare. Sådana frågor öppnar för djupare resonemang om olika faktorer som styr villkoren på arbetsmarknaden.

Betydelsen av gott uppförande och en positiv attityd betonas. När många konkurrerar om jobben kan sådana egenskaper vara avgörande. Att vara ‘bäst’ i bemärkelsen snabbast med att utföra sina arbetsuppgifter är inte alltid det viktigaste. Den som är bra på att samarbeta, är trevlig, fungerar väl i grupp, är engagerad och verkligen vill göra jobbet har ofta mycket att vinna.

Elevernas framtida möjligheter

– Poängen med det här är inte att ge eleverna alla svaren, utan att få dem att börja fundera på vad de vill med sina studier och också förstå lite hur arbetsmarknaden fungerar och förändras, samt vad de själva kan göra för att förbättra sina chanser att få ett jobb de verkligen vill ha. Oavsett om det handlar om ett jobb idag, kanske ett sommarjobb, eller ett drömjobb långt fram i tiden, så är det ungefär samma verktyg som man har att göra med. Vissa saker på spelplanen kan vi inte påverka, som var framtida jobb kommer att finnas och var det kommer att vara överskott på personal, men vi kan ha koll på läget, säger Lars.

Alan Smith

Alan Smith, NO-lärare, är med och lyssnar när Lars föreläser för eleverna i årskurs 9. Han ser positiva effekter av AMK:

– Det är alltid bra lektioner med arbetsmarknadskunskap. Eleverna blir verkligen engagerade och går in för frågorna. Den är uppskattad del i vår arbetsmarknadsvecka, det blir mer verklighet för eleverna och det märks att det pratats mycket om dessa frågor.

Kristian Dyrvik

Kristian Dyrvik

AMK viktigt och uppskattat

Kristian Dyrvik är SYV-samordnare på Förskole- och grundskoleförvaltningen. Han säger så här om kommunens satsning på arbetsmarknadskunskap för grundskoleelever:

– Örebro kommun ser AMK som en viktig del i det löpande arbetet i att stärka elevernas valkompetens inför framtida studie- och yrkesval. Ökade kunskaper om arbetsmarknaden och att undervisningen har en tydlig koppling till arbetslivet stärker elevernas motivation och framtidstro. Det har också över tid visat sig vara ett uppskattat inslag i undervisningen av eleverna. Utvärdringarna talar sitt tydliga språk.

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Fakta Arbetsmarknadskunskap och Örebro kommun

Örebro kommun har sedan 2014 ett samarbetsavtal med Handelskammaren Mälardalen, som erbjuder lektioner Arbetsmarknadskunskap (AMK) för elever inom Örebro kommun. Sedan starten mellan har mellan 6000 och 7000 elever fått lektioner i ämnet, årligen.

Den huvudsakliga målgruppen är elever men AMK erbjuds även skolans personal som en form av fortbildning inom området, för att stimulera till och stärka den vida studie- och yrkesvägledningen som hela skolans ansvar.

Senast uppdaterad:

Publicerad: