Frukt och återbruk: Backagården på hållbara äventyr

Hållbar utveckling är ett prioriterat område för förskolorna i staden. På förskolan Backagården i Stora Mellösa används närmiljön och lokal samverkan för att barnen ska få en konkret förståelse för hållbarhetens olika dimensioner.

Den lokala entreprenören Pelle fixade så barnen fick med sig äppelmust hem i gamla mjölkförpackningar.

Gamla förskolegårdar har definitivt sina fördelar. På Backagårdens förskola i Stora Mellösa finns massor av fruktträd och bärbuskar som används aktivt i undervisningen om hållbar utveckling.

– Vi har en stor fördel som har möjlighet att plocka frukt och bär och att vi dessutom kan skapa ett lärande runt detta är fantastiskt, säger Lina Åkerblad, barnskötare på Backagården.

Kontakt med lokala entreprenörer

2024 var ett riktigt äppelår och förskolan började fundera på vad man skulle göra med all frukt. Kontakt togs med den lokala entreprenören Pelle Svedberg som driver ett äppelmusteri. Barnen plockade ihop äpplen och tog sig till det lokala musteriet för att vara med i processen när äpplen pressades till must. Barnen fick också ta med must hem som var mycket uppskattat.

– Barnen tyckte det var jättehäftigt och lärde sig mycket genom att få vara med. Pelle och hans fru Rut var jätteomhändertagande och det blev en riktigt bra upplevelse för barnen.

Förskolans äpplen togs om hand och blev till god must. Fanns det fler saker på förskolan som kan tas hand om i det stora kretsloppet? Frågan väcktes och Rut, som är duktig på hantverk, nappade på idén. Hon bjöds därför in till förskolan för att prata återbruk.

Tillsammans med barnen valde hon ut några stuvbitar ur förskolans tyglåda och barnen fick önska vad de skulle bli. Vid ett annat tillfälle fick barnen besöka Rut i sitt hem där hon visade sin vävstol och barnen fick barnen med sig förkläde, grytlapp, väskor och påsar som Rut hade tillverkat av förskolans gamla tygbitar.

Hållbar utveckling - prioriterat område

Pedagogerna på förskolan ser detta som ett bra lärande kring hållbar utveckling, återbruk och vilka möjligheter som finns genom lokal samverkan. Hållbar utveckling är ett prioriterat område för kommunens förskolor och i detta projekt fanns beröringspunkter till många av hållbarhetens aspekter.

– Vi jobbar praktiskt i närområdet och barnen får se vilka möjligheter som finns och hur dimensionerna i hållbar utveckling hänger ihop. Ett riktigt lyckat projekt som barnen pratar om fortfarande, avslutar Lina Åkerblad.

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: