Förskolorna i Örebro har språket i fokus

All personal från förskolorna i Örebro kommun samlades för en kompetensutvecklingsdag kring språk på Conventum. Vad säger forskningen och vad är viktigt i förskolornas arbete med språk? Ett budskap som förenade föreläsarna var att undervisningen måste ske i strukturerat sampel med barnen.

Att just språk stod i fokus på utbildningsdagen, är naturligt. Nya skrivningar i läroplanen sätter ännu mer fokus på språk och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan. Dessutom är språk ett prioriterat område för politiker och förvaltning i arbetet framåt.

– Vi är på väg in i en förändringsresa där språket står i fokus, konstaterar Zandra Ahkoila, verksamhetshef för förskolorna i Örebro kommun.

"Hög kvalité krävs för att kunna kompensera"

Dagens första föreläsare Polly Björk Willén, docent i pedagogiskt arbete och bitr. professor emerita, fokuserade på vikten av förskolans arbete med språk och kunskapsutveckling, hur arbetet kan se ut och det viktiga kompensatoriska uppdraget.

– Likvärdigheten finns inte riktigt idag, men förskolan kan kompensera för detta om kvaliteten är hög. Det absolut viktigaste i arbetet med språk och språkutveckling i förskolan är det mänskliga samspelet, alltså hur interaktionen mellan pedagog och barn sker, säger Polly.

Pedagogen behöver vara en språklig förebild och stödja och vägleda barnets deltagande och språkande i olika sammanhang och aktiviteter under hela dagen.

Åsa Svahn och Zandra Ahkoila

Verksamhetscheferna Åsa Svahn och Zandra Ahkoila

Skapa en struktur kring högläsningen

Maria Heimer, författare och bibliotikarie, var nästa föreläsare på scenen. Den viktiga och betydelsefulla högläsningen var temat och deltagarna fick ta del av forskning kring högläsningens betydelse och fick dessutom inspiration i arbetet framåt.

– Högläsning i sig är inte språk- och kunskapsutvecklande utan det krävs teorietisk kunskap och färdigheter att omsätta kunskaperna i praktiken, i olika sammanhang och med anpassning efter olika barn, säger Maria.

Det behövs skapas en struktur för högläsning. Det ska ske helst varje dag, med fördel i mindre grupper och alla barnen på förskolan behöver involveras. Högläsningen måste med redan i planeringstatdiet för att syftet ska bli tydligt, en bra miljö behöver skapas och det är bra om högläsningen sker på tider när barnen är pigga. Hur högläsningen sker är också centralt.

– Högläsning och samtal i kombination, alltså läsning tillsammans med barnen, är effektivt för barns språkinlärning. Pedagoger behöver vara närvarande, läsa med inlevelse och möta barnet där hen befinner sig. Läsningen kan också med fördel kopplas till leken, till exempel kan barnen öka sitt ordörråd och få ett sammanhang där.

Ta barnens perspektiv

Sist ut av föreläsarna var rektorerna i Team Almby som presenterade ett utvecklingsarbete kring prövning för barns bästa, som man genomfört inom ramen för FoU-programmet "Hållbar förskola".

– Det här arbetet är ett sätt att få tag på barnens åsikter och perspektiv så att vi i olika beslut ska ta hänsyn till barnens bästa. Kan alla barn göra sin röst hörd på din förskola? frågar rektor Jenny Eriksson den samlade skaran förskolepersonal.

Nöjda deltagare

Vi har tagit del av utvärderingen av dagen:

Cirka 90% upplevde att Polly Björk Walléns föreläsning gav dem mycket eller delvis ny kunskap och i Maria Heimers fall är det ca 95 % som upplevde samma sak: mycket eller delvis ny kunskap. Deltagarna önskade lära sig mer om framför allt SKUA och Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i praktiken.

– En inspirerande dag som många uppskattade. Nu är det bara att fortsätta arbetet, avslutar, Gunilla Eriksson-Bergström som är Förskole- och grundskoleförvaltningens samordnare inom språk.

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: