Fysisk lärmiljö
Vad avgör om vi trivs i en lokal? Den fysiska lärmiljön upplevs genom vad vi ser, hör, luktar och känner – men också hur vi kan hitta och röra oss. På denna sida får du både kunskap och konkreta verktyg för ditt arbete med att skapa miljöer där barn och elever trivs och vill vara.

Kom i gång med fysisk lärmiljö
Här är förslag på arbetsgång i fem steg som du kan följa för att se över och utveckla den fysiska lärmiljön i din verksamhet.
1. Ta del av information om fysisk lärmiljö
Nedan följer kort information om olika aspekter av den fysiska lärmiljön tillsammans med ett positivt och ett negativt exempel. Exemplen är avsedda som inspiration och för att konkretisera vad som menas, inte för att användas som mallar eller färdiga lösningar. Informationen är tänkt som en kunskapsmässig grund vid efterföljande steg i arbetet med fysisk lärmiljö då du observerar miljöer samt planerar och genomför förändringar.
Filmtips: Kartläggning av den fysiska lärmiljön (SPSM)
2. Observera den fysiska lärmiljön i er verksamhet
Filmtips: Ta del av hur barn engageras i arbetet med fysisk lärmiljö genom ”gåturer” – Ifous ”Skolmiljöer – utvärdering och erfarnhetsåterföring i fysisk skolmiljö”
3. Diskutera era fynd
- Använd reflektionsfrågorna på ”observationsschema – fysisk lärmiljö Pdf, 107.4 kB. ” .
- Prioritera vilka delar inom den fysiska lärmiljön du vill förändra eller utveckla.
- Kom överens kring hur detta arbete ska genomföras, när det ska ske samt vilka som är ansvariga.
4. Genomför de förslagna förändringarna
- Avsätt tid! Ta hjälp av rektor för att försäkra er om att praktiska förutsättningar finns, detta kan vara gemensam avsatt tid, plats för att slänga skräp, tillgång till material, stöd av vaktmästare.
- Om möjligt, försök dokumentera före och efter förändring genom att fota, filma och/eller skriva ned minnesanteckningar. Dokumentationen kan användas för att sprida goda exempel, utvärdera om förändring fått avsedd effekt, följa ert arbete med fysisk lärmiljö, användas i samtal med barn/elever.
- Engagera barn/elever i arbetet. Vissa förändringar kan exempelvis genomföras då barn/elever finns i verksamheten vilket även ökar deras medvetenhet kring den fysiska lärmiljön. Exempel är att hjälpas åt att rensa, möblera om, sätta upp material, utvärdera förändringar som genomförts.
5. Planera nästa steg i ert arbete med fysisk lärmiljö
Grattis! Du har nu gått från att observation till förändring och utvecklat den fysiska lärmiljön i din verksamhet. Förhoppningsvis känner du dig också trygg med att utvärdera arbetet, planera nästa steg eller fokusera på andra viktiga utvecklingsområden. Här är några exempel på områden att arbeta vidare med om du väljer att fortsätta arbeta med den fysiska lärmiljön i din verksamhet:
- Fortsätt arbetet med stöd av denna sida: Fortsätt arbeta med observationsschemat och de kartläggningar ni genomfört. Finns det områden ni vill arbeta vidare med eller utveckla? Finns det miljöer ni ännu inte kartlagt där ni också ser ett behov av att göra det?
- Samsyn: Arbeta för att ni på förskolan/skolan har samsyn kring vad som menas med fysisk lärmiljö och dess effekt på lärande/utveckling. Exempelvis kan lärare besöka varandras klassrum, eller fritidspersonal de olika lokalerna som används.
- Systematiskt arbete: Arbeta för ni på förskolan/skolan känner till er organisation och gemensamma riktlinjer (exmpelvis årshjul) för att kartlägga och anpassa den fysiska lärmiljön med hjälp av hela skolan – lärare, pedagoger och övrig personal, EHT och ledning. Målet kan också vara att varje medarbetare känner till hur arbetet med en önskad förändring inom fysisk lärmiljö ser ut och vilket stöd som denne har att hämta från sina kollegor och skolan.
- Barnperspektivet: Ta hjälp av barn/elever inom din verksamhet för att utvärdera den fysiska lärmiljön och/eller genomföra förändringar.
Fortsätt arbete med andra källor:
- Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande. Valsö, M. & Malmgren, F. (2019).
- Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Sjölund, A., Jahn, C., Lindgren, A. & Reuterswärd, M. (2017).
.png)
Samarbeta med utvecklingsenheten
Ett samarbete med oss kring tillgänglig fysisk lärmiljö kan utformas utifrån var ni befinner er i processen. Kanske vill ni bolla tankar inför uppstart av detta arbete? Eller så har ni kommit en bit på vägen men vill ha stöd i enskild fråga? Vi kan också finnas med som processtöd genom hela eller delar av arbetet.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.