Uppstartsträff om fortsatta arbetet med digitalisering i förskolan

Förvaltningens handlingsplan för digitalisering har utvärderats. Rektorer, biträdande rektorer, huvudlärspridare och lärspridare bjöds in till en träff kring det det fortsatta arbetet med digitalisering som stöd i undervisningen för barn i förskolan. I processen framträder två tydliga huvudspår för den fortsatta vägen framåt.

Under träffen gav verksamhetscheferna Åsa Svahn och Zandra Ahkoila deltagarna en inblick i hur förvaltningen ser på framtida förändringar i läroplanen i relation till digitaliseringsarbetet. Efter att ha utvärderat Handlingsplan för digitalisering 2019–2022 har man nu landat i två effektmål för tiden 2024–2027:

  • Barnen möter en undervisning som genom digitaliseringens möjligheter stärker utveckling och lärande.
  • Medarbetare i förskolan använder digitaliseringens möjligheter för att förenkla och effektivisera arbetet i verksamheten.

Samtidigt som arbetet med utvärderingen av handlingsplanen pågick, kom nya riktlinjer från Skolverket om användingen av digitala verktyg i förskolan. Skolverket förslår en rad förändringar, till exempel att det inte ska vara krav att använda digitala verktyg och att det ersätts av det bredare begreppet lärverktyg.

Zandra Ahkoila och Åsa Svahn, verksamhetschefer

Zandra Ahkoila och Åsa Svahn, verksamhetschefer

Lärverktyg som är digitala kommer dock även fortsatt att ha en självklar plats i kommunens förskolor, förutsatt att de används på ett pedagogiskt sätt som främjar barnens lärande.

– Vi följer naturligtvis debatten och Skolverkets riktlinjer, men anser också fortsättningsvis att genomtänkt användning av digitala verktyg är en viktig del i våra förskolor eftersom de erbjuder möjligheter som andra verktyg inte gör, säger Åsa Svahn.

– Våra utvärderingar visar att vi fortsatt behöver stärka kompetensen inom området. Det har också framkommit att kompetenshöjande insatser behövs för hela personalgruppen, så att alla kan lära och utvecklas tillsammans, säger Zandra Ahkoila, och tillägger:

– Vi har lärplattor på alla förskolor som vi i nuläget inte utnyttjar fullt ut.

"Hela förskolan skapar" – nytt utbildningspaket

Mot den bakgrunden lanseras under hösten utbildningspaketet Hela förskolan skapar, utvecklat i samarbete med Advania.

Utbildningen är utformad för att inspirera förskolor att använda olika appars funktioner på kreativa sätt, med målet att främja barnens kreativitet och göra dem till skapare snarare än enbart konsumenter.

– Syftet med utbildningen är att ge deltagarna inspiration och kunskap om hur de kan arbeta vidare med detta tillsammans med barnen, avslutar Åsa Svahn.

Pedagog Örebro följer satsningen under läsåret. Håll utkik!

Nya uppdragsbeskrivningar för lärspridare och huvudlärpridare

Nya uppdragsbeskrivningar för grundskolans lärspridare och huvudlärspridare har tagits fram. Du hittar dessa på sidan Huvudlärpridare, lärspridare.

Senast uppdaterad:

Publicerad: