RUC: Naturvetenskapligt didaktiskt nätverk 12 november

Den 12 november välkomnar RUC (Regionalt utvecklingscentrum) dig som lärare i naturvetenskapliga ämnen, skolledare, lärarutbildare och forskare inom naturvetenskapligt didaktiska områden till en nätverksträff under rubriken "Biologiska fenomen som är utmanande att undervisa om". Träffen är kostnadsfri. Sista dag för anmälan är 4 november.

Nätverksträffen leds av Ammie Berglund, föreståndare för Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs) vid Uppsala universitet.

På agendan

Fotosyntes och cellandning är exempel på grundläggande och livsviktiga biologiska fenomen som är utmanande att undervisa om. En orsak är att förklaringar kräver "hopp" mellan olika organisationsnivåer. Vi ser växtens gröna blad på en makronivå. Med mikroskop går det att på mikronivå se cellerna som bygger upp de klyvöppningar som möjliggör gasutbyte. Koldioxid och syre är osynliga för oss på makronivå, men vi kan med stöd av modeller illustrera submikronivån.

Efter en introduktion till fotosyntes och cellandning som komplexa begrepp och förklaringsmodeller att undervisa om testar vi en praktisk övning med äggkartonger och papperskulor som modeller för submikronivån. Vi avslutar med en diskussion om progression. Detta gör vi i regionalt blandade grupper.

Innehållet i denna nätverksträff är i första hand relevant för undervisning i grundskola och gymnasieskola.

Senast uppdaterad:

Publicerad: