Begrepp + Ekvationer = sant

I det här första inlägget i bloggen Praktisk matematik kommer jag att presentera hur jag jobbar med begrepp och ekvationer samtidigt. Med hjälp av begreppskort får eleverna både i lärpar och enskilt lösa uppgifter. Det är ett sätt att arbeta som blivit mycket populärt i mitt klassrum.

Ökad förståelse för ekvationer och likhetstecknet

Vårterminen är igång och arbetet med att öka elevernas förståelse för ekvationer och likhetstecknet likaså. Jag har skrivet enkla ekvationer på tavlan när eleverna kommer in efter rasten. De tar en whiteboard och en whiteboardpenna, sätter sig på sin plats och löser ekvationerna. En mycket bra uppgift tycker jag själv och jag har också märkt att denna startuppgift bidraget till att eleverna, i alla fall de flesta blivit bra på att lösa denna typ av uppgifter. Det ger mig också möjlighet att fånga upp och hjälpa elever som tycker det är krångligt. Som lärare vet jag vilka som behöver den där extra hjälpen och som inte riktigt kommit på hur de ska tänka. Här är det praktiska materialet väldigt viktigt och vi har använt lite olika som multilink, tiobas, counter och tallinjen.

Ganska snart vill några elever ha svårare uppgifter och det är ganska lätt för mig att avsluta raden med ekvationer med några klurigare. Vi tränar ofta på detta och det har gett resultat. När vi nu är igång efter några veckors julledighet är det lite krångligt för vissa och vi behöver helt klart fortsätta detta arbete.

Träning av begrepp och ekvationer med kort

För att variera och utveckla detta har vi också börjat träna på ett nytt sätt. Här tränar vi på förståelsen för begrepp samtidigt som det blir just träning av ekvationer. Vi har numera kort som har uppgifter typ ”Den andra termen är 4 och summan är 12, vilken är den första termen”. Det här blev snabbt populärt bland eleverna och vi tränade några tal på tavlan tillsammans först. Jag skrev term+term=summa och term-term =differens som stöd i vårt arbete i början (tanken är att detta stöd inte ska behövas när vi tränat ett tag). I början löste vi talen tillsammans så att eleverna förstår hur de ska tänka och göra. Vi omvandlade texten till en ekvation helt enkelt.

När det var gjort fick eleverna i lärpar lösa tal på en whiteboard, jag läste upp kortet och de skrev ner ekvationen. Nu gör vi det ofta både i lärpar och enskilt, en bra uppgift och matematiken i klassrummet handlar om något annat än antal tal i matteboken. Vill du använda begreppskorten finns de att ladda ner här på bloggen.

/Sanne Nyblom, Förstelärare, Almby skola

Senast uppdaterad:

Publicerad: