Bokblogg: Undervisa för framtiden med hållbar utveckling i fokus av Jonas Pietrzak Edlund
Malin Bideby och Ingela Nyberg från Örebro Naturskola delar sin reflektion kring boken Undervisa för framtiden med hållbar utveckling i fokus, av Jonas Pietrzak Edlund, NO-lärare på Pops Academy Karl Johan i Örebro.
Inledningsvis fokuserar boken på lärarrollen och betydelsen av att förmedla känslor i undervisningen. Tilltalet är nära och personligt. Boken framhäver vidare vikten av att utgå från de inre utvecklingsmålen, som innefattar att vara i relation till sig själv, att tänka kritiskt, att förhålla sig till omvärlden, att samarbeta och att agera för förändring.
Genom exempel uppmuntras läsaren att reflektera över sin egen roll som pedagog och hur man kan integrera dessa fem förmågor i undervisningen. Frågor som hur mycket man själv arbetar med dessa förmågor blir vägledande för att skapa en mer meningsfull undervisningsmiljö.
I den andra delen av boken diskuteras långsiktig planering, ämnesövergripande samarbete och konkreta undervisningsexempel. Ett exempel som särskilt berör är historien om klasser som engagerat sig i att plantera träd i Grönpepparparken. Berättelsen om elevernas arbete med att plantera träd är inspirerande och visar på ett genomtänkt och planerat tillvägagångssätt. Genom att eleverna aktivt engageras i att påverka sin närmiljö får de inte bara en ökad förståelse för hållbar utveckling, utan även verktygen för att genomföra förändringar i praktiken. Genom att ta initiativ till att kontakta markägare, bygga växthus och ansöka om tillstånd från kommunen, involveras eleverna i en verklig lärprocess där de får se resultaten av sitt arbete och förstå hur deras handlingar påverkar sin omgivning.
Denna typ av lärprocess ger eleverna inte bara kunskap, utan också en stark känsla av att kunna göra skillnad. Det är en erfarenhet som präglar dem långt efter att de lämnat skolan och som kommer att forma deras syn på sin egen förmåga att påverka världen positivt.
Vi rekommenderar varmt boken till alla pedagoger och lärare som är intresserade av att integrera hållbar utveckling i sin undervisning på ett meningsfullt och inspirerande sätt.
/Malin Bideby och Ingela Nyberg, Örebro naturskola
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.