Bokblogg: Möten och samtal med vårdnadshavare i förskolan, av Anna Hellberg Björklund
Vi som arbetar i förskolan har en central uppgift att skapa en förtroendefull och öppen relation till vårdnadshavare. I boken Möten och samtal med vårdnadshavare i förskolan beskriver författaren att genom daglig kontakt, utvecklingssamtal och föräldramöten så skapas samarbeten som stärker barns utveckling och trivsel.

Anna Hellberg Björklund är legitimerad psykolog, specialistpsykolog i pedagogisk psykologi och författare. Hon har en bakgrund som utbildare i Traumamedveten omsorg (TMO) på Rädda Barnen, men arbetar numera framför allt mot förskolan med handledning, fortbildning, krisstöd och metodutveckling. Andra områden som hon ofta skriver och föreläser om är lek, föräldrasamverkan, explosivt beteende, anknytning och introduktion samt relationer i förskolan. Hon har bland annat skrivit boken Främja barns psykiska hälsa i förskolan.
Strategier för effektivt samarbete
Hellberg Björklunds nya bok beskriver vidare hur alla som arbetar i förskolan kan arbeta systematiskt med kommunikation under hela året, inte bara vid introduktionen och hur man hanterar utmaningar, till exempel språkliga barriärer och olika förväntningar. Genom att använda sig av en strukturerad kommunikationsplan, tips för lyckade utvecklingssamtal och strategier för trygga samarbeten ger boken vägledning till alla som arbetar med barn och deras familjer.
Samarbetet mellan pedagoger och föräldrar ställs ofta på sin spets redan under barnets förskolestart. Introduktionsperioden är faktiskt den tid då föräldrar och pedagoger träffar varandra mest under barnets alla år i förskolan.
Viktigt skapa förtroendefulla relationer
Här lyfter författaren vikten av att ett gott samarbete under introduktionen ofta en förutsättning för att den ska bli bra för barnet. Det är förskolans uppdrag och ansvar att tydligt kommunicera kring syftet med introduktionen, dess upplägg och vad som förväntas av föräldern liksom vad som är pedagogernas ansvar. Boken tar upp hur viktigt det är att pedagogerna investerar i ett medvetet relationsarbete till vårdnadshavarna och som läsare får du även ta del av hur viktigt förarbetet till introduktionen är och hur du kan kommunicera detta till föräldrarna.
Varför är relationen till föräldern viktig?
Jag tror att de flesta som arbetar inom förskolan vet och är överens om hur viktigt det är att ha en god relation till barnets vårdnadshavare. Boken beskriver hur tryggheten, närheten och omsorgen i relationen till föräldern är barnets bas att utforska världen ifrån. När så barnet börjar förskolan är det därför centralt att pedagogerna omgående hittar vägar för att snabbt bygga förtroende i kontakten med barnet men också med föräldern. För när pedagogerna och föräldern har ett gott samarbete så ökar barnets känsla av trygghet, vilket medför att barnet lättare kan komma till ro i förskolans vardag och ta del av den utbildning som förskolan erbjuder.
Praktiska verktyg och funderingsfrågor
I boken får du som läsare ta del av praktiska stöd som ger konkreta verktyg i form av checklistor men också av exempel på teman som kan användas vid föräldramöten. Allt för att lyckas med möten och samtal med vårdnadshavare med fokus på att skapa tillit och främja delaktighet.
Jag uppskattar särskilt de funderingsfrågor som finns insprängda i texten. Funderingarna som både kan användas till egen reflektion och för diskussioner i arbetslaget. Främst vänder sig boken till verksamma pedagoger, rektorer men även andra professioner verksamma i förskolan, får i boken ett bra stöd i arbetet med att skapa förtroendefulla relationer med vårdnadshavare och ge barnen bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas och må bra i förskolan.
Jag vill avsluta med ett citat från bokens allra sista del som verkligen fastnade hos mig:
Det som utgör vardagliga formuleringar för pedagoger kan för den enskilde vårdnadshavaren bli ord som etsar sig fast för resten av livet - ord som påverkar hur man som förälder uppfattar sitt barn och som får betydelse för hur bilden av barnet utvecklas.
/Staffan Nord, specialpedagog Hovsta/Dylta förskolor
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.