Bokblogg: Krishantering i skolan – före, under och efter en allvarlig händelse, av Katarina Tingström
När en allvarlig händelse – en kris – inträffar, behöver det finnas kapabla vuxna som kan hjälpa barn och elever att tackla och bearbeta det som hänt. Katarina Tingströms bok Krishantering i skolan är lättläst med korta kapitel, men den har ett rikt innehåll som kan utgöra ett bra stöd för de som vill vara förberedda den dag en kris uppstår. Tingström är präst, legitimerad psykoterapeut och certifierad EMDR-terapeut med lång erfarenhet av att arbeta med krishantering och krisstöd.

Att skapa en krismedvetenhet
Boken innehåller konkreta råd och tydliga checklistor att använda i det egna arbetet med att skapa krismedvetenhet. Det ges konkreta exempel på berättelser om skolpersonal som i en krissituation visste vad som var deras uppgift och som därför kunde reagera det när det behövdes. Tingström skriver:
I skolan finns […] förutsättningar att skapa strukturer som motverkar det kaos trauma ofta medför och utrymme att ge eleverna det krisstöd de kan behöva.
Det viktigaste att göra för alla skolledningar är att arbeta med att förebygga så att risker minimeras, men när det trots allt händer något allvarligt, så behöver verktyg för krishantering och krisstöd finnas på plats. Medarbetarna behöver få vara delaktiga i det förebyggande arbetet, t.ex. i att ta fram handlingsplaner och veta sin roll i krisstödsarbetet, så att de kan vara mentalt förberedda, och ett gemensamt förhållningssätt behöver få möjlighet att skapas.
Vissa personer blir så skrämda av tanken på att en kris skulle kunna uppstå, så att de förtränger hela tanken på det. De ser endast det skrämmande, medan andra inte har några som helst problem med att prata om det och jobba aktivt med förberedelser. Det gäller som skolledning att kunna balansera informationen, för att klara av att möta alla olika sätt att hantera kriser.
Krisreaktioner och krisstöd
En del i boken handlar om vikten av att skapa en krisledningsgrupp respektive en krisstödsgrupp och de funktioner som dessa bör ha. Krisreaktioner kan komma efter en längre tid, så därför behöver man ha både kort- och långsiktiga krisplaner och boken ger läsaren konkreta exempel och listor med förslag på åtgärder vid kriser.
Det handlar inte endast om stöd till elever, utan även till vårdnadshavare och personal. Ingen vet hur man reagerar vid en plötslig allvarlig händelse, men författaren menar att de flesta reaktioner är normala reaktioner på en onormal händelse. Det gäller att ge stöd så att ingen fastnar i rädslan utan att kunna återhämta sig.
Ett lokalt exempel
I boken beskrivs erfarenheter från en realistisk krishändelse i form av en berättelse från Engelbrektsskolan i Örebro. Den händelsen visade sig vara ett skolboksexempel på hur en krishantering bör gå till. Skolan hade övat på inrymning tre veckor innan en elev blev knivskuren av en annan elev, och i boken beskrivs bland annat hur en lärare kunde förmedla hopp till eleverna när de satt inlåsta i ett klassrum och väntade på att polisen skulle komma. Mer om detta kan du läsa här: Örebroexempel i ny bok om krishantering – Pedagog Örebro
När det värsta händer
Det sista kapitlet handlar om dödsfall i skolor. Även här ges konkreta och respektfulla råd om hur det är möjligt att hantera att en elev, vårdnadshavare eller skolpersonal avlider. Eftersom vi inte kan blunda för att en kris skulle kunna hända, så är det skönt att det finns kunniga människor som vågar prata och till och med skriva böcker om detta svåra ämne.
/Mari Rex, planerare på Utvecklingsenheten, Förskole- och grundskoleförvaltningen
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.