Bokblogg: Förskolans systematiska kvalitetsarbete – utmaningar och möjligheter, av Erika Wallin (red.)
Här delar Emelia Jellgren sina tankar om boken Förskolans systematiska kvalitetsarbete – utmaningar och möjligheter, som förenar teori och praktik inom området. Boken ger läsaren konkreta strategier och exempel på hur dokumentation, reflektion och analys kan användas för att utveckla verksamheten, med stöd i både vetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet.
Olika sätt – inte rätt eller fel
För oss innebär det att det ska vara bra för barnen, de ska få det de har rätt till enligt styrdokumenten, samtidigt som vi yrkesverksamma har en god arbetsmiljö. Det handlar om hållbarhet och utveckling. Att skapa en hållbarhet med balans mellan krav och förutsättningar, balans mellan vad barnen har rätt till och vad vi kan erbjuda (s. 124).
Vi alla inom förskolan arbetar med det systematiska arbetet dagligen, vi alla gör på olika sätt, det finns inget rätt eller fel. Det som är viktigt att tänka på är att när vi gör på olika sätt och delar med oss av våra tankar så kan vi utvecklas tillsammans. Hur gör vi för att göra det bästa för barnen? Vart ligger fokus i det systematiska kvalitetsarbetet? Vilka metoder kan man använda? Vilken form av dokumentation anser jag/vi är gynnsam och hur samtalar vi kring den för utveckling? Hur använder vi vår egen och gemensamma tid för utveckling?
Det arbete vi gör med systematiskt kvalitetsarbete är just för att utveckla och göra det så bra som möjligt för barnen, skapa en balans där vi arbetar för hållbarhet för barnen och för oss yrkesverksamma i förskolan som citatet visar på.
Detta arbete är inget enkelt arbete och vi behöver ställa oss frågan varför vi gör som vi gör hela tiden, kommunicera med varandra och dela med oss. När man tittar på förskolor idag har alla olika mycket tid till arbete med sitt systematiska kvalitetsarbete, både egen och gemensam tid. Samtidigt som många tycker att det är svårt och kanske inte kan använda tiden väl när tillfälle ges. Som Sofie Källhage och Josefin Malm skriver så ska ”… systematiskt kvalitetsarbete vara en hjälp, det ska förenkla för oss och vara ett stöd i vårt arbete” (s. 115).
Redskap till utveckling
Denna bok är ett redskap till utveckling av vårt systematiska kvalitetsarbete i förskolan där vi får ta del av flertalet åsikter och kunskaper. Detta genom att Erika Wallin har samlat samman 17 olika författare med olika perspektiv och yrkesroller. Genom det plockar hon in både praktiknära kunskaper och forskning kring det systematiska arbetet för oss att grotta oss ned i och utvecklas i tillsammans.
Detta var för mig ingen bok jag sträckläste och var klar med. Denna bok lästes, lades ifrån, funderades kring, gick tillbaka till, läste om och vred och vände på det mesta. Vad menas, vad betyder det för mig och mitt yrke, hur fungerar det? Hur gör vi på min arbetsplats?
Boken är uppdelad i fyra olika delar som alla avslutas med reflekterande frågor att arbeta med enskilt och tillsammans med sitt arbetslag på avdelning och hela förskolan. De är en riktigt bra hjälp för att sätta ord på varför vi gör som vi gör och hur vi kan bibehålla det som är bra och förändra det som behövs förändras.
Vi utvecklas när vi delar med oss av våra kunskaper och tankar! Låt denna bok vara en hjälp att starta upp tankar.
/Emelia Jellgren, förskolan Mejeriet
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.