Bokblogg: En transinkluderande skola, av Sofia Hindhammar och Karin Nystås
Linn Rosén, skolkurator på Hovstaskolan, har läst boken En transinkluderande skola. Linn tycker bland annat att boken ger "konkreta hjälpmedel, ökad förståelse och kunskap för unga transpersoners livsvillkor och hur du som skolpersonal kan ge dem stöd för en positiv utveckling".
Boken inleds med förord från en av författarnas son som kommit ut som trans. Han uppger att alla barn från början får lära sig hur de kan visa respekt och tolerans gentemot varandra är ett arbete som kommer att gynna alla delar av samhället. Detta är av särskilt vikt för minoritetsgrupper som bland annat unga hbtqia+ personer, då de som grupp har en ökad risk för psykisk ohälsa, vilket i sin tur utgör hinder för lärande som skolan ska hantera.
Författarna har nära 30 års erfarenhet av att arbeta som skolkuratorer i grundskolans alla stadier, gymnasiet samt anpassad grund- och gymnasieskola. Boken riktar sig till alla som arbetar i skola och vill underlätta för unga transpersoner att trivas, utvecklas och lära sig på samma sätt som andra elever.
Enkel och lättillgänglig vägledning
Boken ger en enkel och lättillgänglig vägledning för all personal med såväl teoretiska som praktiska exempel på hur skolledning, elevhälsa samt pedagoger kan utforma undervisning samt utveckla en skolmiljö där alla kan trivas och utvecklas. Boken börjar med att förklara anledningen till behovet av en transinkluderande skola. Den fortsätter med kapitel som kan användas som metodstöd för att skapa ett tydligt transinkluderande värdegrundsarbete. I varje kapitel framförs även ett dilemma som kan diskuteras tillsammans med kollegor för ett fortsatt inkluderande arbete. Återkommande framför författarna vikten av det långsiktiga förebyggande och främjande arbetet som är helt nödvändigt för vissa, underlättar för många, men är bra för alla.
Boken belyser även vikten av bemötande, bekräftande och elevernas delaktighet. Detta kan bland annat innebära att bli bekräftad i sin könsidentitet genom att använda korrekt namn och pronomen. Vidare poängterar författarna att barn och unga måste få tillgång till ord och begrepp som kan förmedla ens upplevelser för ett positivt utvecklande. Det kan annars skapa diffus ångest om barnen inte har tillgång till ord för eller kan sätta sig själv i ett sammanhang. Ett citat som berörde mig och som jag kommer ta med mig i mitt fortsatta arbete är ”en person är inte accepterad i samhället förrän ordet som beskriver personen är accepterat”. Skolans undervisning om och användning av ett inkluderande språk kan därmed underlätta för alla elever att förstå sig själva och varandra.
Boken har gett ökat engagemang
Sammanfattningsvis ger boken dig som läsare konkreta hjälpmedel, ökad förståelse och kunskap för unga transpersoners livsvillkor och hur du som skolpersonal kan ge dem stöd för en positiv utveckling. Den har gett mig ett ökat engagemang för det transinkluderande arbetet och jag hoppas att boken kommer läsas av fler. Jag vill avsluta med författarnas ord ” en skola – ett arbete”.
/Linn Rosén, skolkurator, Hovstaskolan
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.