Bokblogg: Att undervisa på högstadiet och gymnasiet, av Jenny Edvardsson
Sara Nordkvist Elmgren har läst boken Att undervisa på högstadiet och gymnasiet. En handbok som gör centrala delar i läraruppdraget greppbara. "Som läsare får jag samma känsla som vid ett givande samtal med en kompetent kollega".
Jenny Edvardssons bok bok Att undervisa på högstadiet och gymnasiet är precis vad den utger sig för att vara – en handbok för lärare. Trots att boken är knappt 100 sidor lång behandlas dessa teman på ett sätt som vittnar om författarens bakgrund som forskare och undervisande lärare. Som läsare får man samma känsla som vid ett givande samtal med en kompetent kollega.
För både klassrummet och studierna
I bokens kapitel behandlas lärares kompetenser och ledarskap, didaktik, ett inkluderande perspektiv på undervisningen, ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på undervisningen och ett värdegrundsperspektiv på undervisningen. I förordet förklaras att boken ”fokuserar på undervisningen, hur du som lärare kan tänka när du planerar, iscensätter och utvärderar din undervisning.” Edvardsson guidar läsaren genom kapitlens teman med förklaringar, modeller, illustrerande undervisningsexempel kopplade till olika skolämnen och reflektionsfrågor, vilket gör dessa, centrala delar i läraruppdraget, greppbara.
Som adjungerad adjunkt på lärarprogrammet och VFU-handledare ser jag också att boken är ett bra komplement för lärarstudenter som vill få fler exempel på hur den teoretiska kunskapen om didaktik blir användbar i praktiken. Som undervisande lärare på högstadiet ser jag värdet i att som lärare få en lättillgänglig handbok som knyter ihop forskning och praktik. Handboken kan, enligt mig, vara ett bra underlag för kompetensutveckling för den enskilde men också för kollegiala samtal.
Språk- och kunskapsutveckling
Extra intressant finner jag kapitlet som handlar om språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på undervisningen där förhållningssättet förklaras, motiveras och underlättas med flera modeller och metoder. På min skola har vi under de senaste åren medvetet arbetat för att stärka vår kompetens inom Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Jag ser fram emot att dela nya insikter och övningar från denna bok med mina kollegor och rekommenderar den som present till de studenter som närmar sig vardagen som yrkesverksamma lärare.
/Sara Nordkvist Elmgren, ämneslärare i svenska och engelska på Västra Engelbrektsskolan samt adjungerad adjunkt vid Örebro Universitet
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.