Bokblogg: Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro, av Sirkka Persson och Max Hjorton (red.)

Den här boken handlar om hur skolor kan jobba aktivt med att elever som har problematisk skolfrånvaro ska komma tillbaka till skolan. Boken består av tolv olika kapitel som är skrivna av olika professioner. Det är huvudman för skola, lärare, socionomer, psykologer samt en fysioterapeut. De olika ” rösterna” tar upp problematiken utifrån sina perspektiv. Alla författarna har lång erfarenhet av barn och ungdomar som av olika anledningar inte kommer till skolan.

Jag arbetar på gymnasiet som specialpedagog. När jag läser boken tänker jag att den är riktad främst mot grundskolan då man ofta pratar om lite yngre barn, men samtidigt är det en bra bok att läsa även för oss som jobbar på gymnasiet. Det går lätt att applicera diskussionerna på den åldersgrupp vi arbetar med.

Främjande och förebyggande

Återkommande i boken är diskussionen om främjande och förebyggande insatser. Följande två citat tycker jag illustrerar vikten av tidiga insatser:

”Det är viktigt att vara medveten om att det är lättare att behålla en elev i skolan än att få eleven tillbaka om hen hamnat i en omfattande problematisk skolfrånvaro” (sid 32).

”Vid en ökande skolfrånvaro är det vanligt att frånvaro föder frånvaro” (sid 15).

Ju tidigare insatser man kan göra, desto större chans att eleven faktiskt inte blir hemmasittare.

Ett tips från vården är att tidigt uppmärksamma barn som uppvisar psykosomatiska besvär som huvudvärk, magont mm. Det kan handla om barn som senare hamnar i problematisk skolfrånvaro om man inte på allvar fångar upp signalerna.

Skolnärmandeplan

Det viktigaste budskapet som går som en röd tråd genom alla kapitlen är att samverkan och tid är de absolut viktigaste komponenterna för att få till det som kallas skolnärmandeplan. Det är inte alltid skolan har tid eller anser sig ha möjlighet att samverka med exempelvis socialtjänst eller vårdinstanser. Givetvis är även vårdnadshavare otroligt viktiga i arbetet att få ett barn tillbaka till skolan. Alla dessa instanser runt ett barn behöver samverka. Mitt i all samverkan ska vi inte glömma bort barnet. Barnet måste i hög grad få delta och planera hur skolnärmandeplanen ska se ut, annars kommer den troligen inte att fungera.

En annan sak jag tar med mig från boken är hur viktigt det är med en person som barnet känner förtroende för. Att arbeta med en skolnärmandeplan kräver engagemang, tid och att personal inte byts ut över tid. Det är omöjligt att bygga en bra relation med ett barn som inte befinner sig i skolan överhuvudtaget, om man inte får rätt möjligheter. Finns ingen sådan person initialt, behöver skolan utse någon som har uppdraget i sin tjänst.

I slutet av boken finns några bilagor med olika kartläggningsmallar som skolan kan använda i arbetet runt problematisk skolfrånvaro.

Boken är lättläst, och varje kapitel avslutas med en kort sammanfattning.

/Lena Lyckhäll, specailpedagog, Virginska gymnasiet

Senast uppdaterad:

Publicerad: