Redan halvvägs!

Vi är redan halvvägs in i FoU-programmet Språkutvecklande förskola där flera förskolor i Örebro deltar. Syftet med programmet är att hitta språkstödjande arbetssätt utifrån ELSA-modellen.

Vad är då ELSA-modellen? ”I korthet handlar det om att personalen väljer en vardaglig situation på förskolan, för att sedan observera, reflektera, utveckla och på nytt utvärdera sitt eget agerande i syfte att stötta barnens språkutveckling.” (Hämtat från artikeln "Nytt arbetssätt för språkutveckling" av Carl-Magnus Höglund, Göteborgs universitet.)

Vi väljer således ut ett område som vi vill förbättra och filmar sedan det. Därefter ska filmen analyseras av arbetslaget. Till vår hjälp har vi ett beforskat observationsverktyg som innehåller tre dimensioner, nämligen den fysiska, didaktiska och sociala. Vi använder observationsmaterialet för att granska oss själva, alltså vilka möjligheter vi ger till barnen utifrån dessa dimensioner. Den fysiska dimensioner handlar om lärmiljöns utformning. Det kan vara allt från hur vi kommunicerar planerade aktiviteter till hur utrymmen skapas i rummet för olika syften. Den didaktiska dimensionen belyser hur vi utifrån syfte planerar undervisningsformer som är språkstödjande. Exempelvis att dela in barnen i mindre grupper. Sist men inte minst har vi den sociala dimensioner som uppmärksammar hur vi pedagoger interagerar med barnen. Det handlar bland annat om hur vi framför budskap, turtagning, sätta ord på abstrakta begrepp samt att uppmuntra till lyssnande.

På min avdelning har vi hitintills filmat bokläsning samt dokumenterat med hjälp av en tabell vilka barn som erbjuds läsning. Tabellen visar tydligt att vissa barn knappt blir lästa för medan andra barn erbjuds bokläsning varje dag. De barn som hamnar utanför kan delas in i tre grupper, barn med sporadisk närvaro, barn i behov och barn som är nybörjare i språket. En av våra aktioner blev därför att varva bokläsningen med ett dramatiserat berättande med hjälp av flanosagor. Vi har märkt, utifrån analysen, en positiv utveckling i deltagandet av läsaktiviteter hos de yngre barnen och de barn som är nybörjare i språket. Utöver det använder de äldsta barnen flanosagorna till att berätta sagor för varandra.

Vi kommer även framöver föra tabell över den dagliga bokläsningen eftersom läsning är betydelsefull både för språk- och kunskapsutvecklingen men däremot kommer vi byta inriktning på våra aktioner. Fortsättningsvis kommer vi fokusera på vårt sociala samspel med barnen. Vi har ännu inte bestämt vilken situation som ska filmas eftersom det har varit fullt upp med inskolningar och allt annat som behöver göras när en ny termin drar i gång.

/Helena Fintling

För mer information om ELSA-modellen, läs gärna denna bok:
Ann Nordberg & Karin Rönnerman (2022). Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen. Lärarförlaget

Senast uppdaterad:

Publicerad: