Nya böcker att blogga om!
Vi har nio nya böcker som söker läsare/skribenter till vår bokblogg! Upplägget är enkelt: Läs någon av nedanstående böcker och skriv en kort text där du delar din läsupplevelse. Du får såklart behålla boken efteråt. Skriv i formuläret nedan vilken bok du är intresserad av. Om det är flera som vill ha samma bok får lotten avgöra.

1. Familjestöd i skolan – samverkan mellan skola och hem, av Ann-Sofie Keller och Lovisa Liyanage
Boken Familjestöd i skolan – samverkan mellan skola och hem beskriver en ny profession inom skolan: en person som är anställd med fokus på föräldrar – en familjestödjare. Med tidiga insatser och förebyggande arbete visas hur familjestödjare kan bidra till att stärka samverkan mellan skola och hem, skapa förtroendefulla relationer och ge eleverna de bästa förutsättningarna att lyckas.
En familjestödjare främjar samarbetet mellan skola och hem genom ett professionellt och relationellt förhållningssätt och bidrar till en god skolkultur. Genom att stötta föräldrar i deras roll, underlätta kommunikationen med skolan och samordna insatser med externa aktörer som socialtjänst och hälso- och sjukvård kan familjestödjaren bli en nyckelperson i elevens och familjens utveckling. Familjestödjaren har också en självklar roll i skolsociala team.
2. Bedömning i gymnasieskolan – mer än bara betyg, av Jesper Grönlund
För gymnasielärare är bedömning en del av vardagen. Bedömning kräver mycket arbete och väcker starka känslor - hos både lärare och elever. Det pratas mycket om bedömning, men trots det känner sig många lärare ofta ensamma i sina tankar kring bedömning och även i själva bedömningsarbetet.Bedömning är större än betygsättning. Vi lärare vill verka för elevers utveckling och lärande. Det skapar värde inte bara för eleven utan också för läraren. Att få följa unga människor över tid och ha möjlighet att bidra längs vägen innebär en meningsfullhet som andra yrken kan avundas. I en relationstät verksamhet som skola rymmer bedömning möjligheten att hjälpa – men också stjälpa elever.
3. Mentorskap i skolan – en handbok, av Helena Wallberg och Carl-Johan Markstedt
För många lärare är mentorskapet en värdefull och nödvändig del av skolans arbete för alla elevers lärande, medan andra ser det som ett arbete som konkurrerar med lärarrollen. De flesta är ändå överens om att intentionen med mentorskap är bra men att det kan vara svårt att sätta gränser och prioritera uppgifter eftersom det är ett uppdrag som inte är tydligt reglerat i praktiken.
Mentorskap i skolan – en handbok lyfter alla de olika uppgifter som kan ingå i uppdraget – både schemalagda aktiviteter såsom mentorsträffar och utvecklingssamtal, och alla de löpande uppgifter som vanligtvis ingår i mentorns arbete. Boken lyfter även vanliga dilemman som mentorer kan ställas inför, exempelvis utmaningen att kombinera mentorsrollen med undervisningsuppdraget och att hantera samtal om svåra ämnen med vårdnadshavare och elever.
4. Livslångt lärande – undervisning i den anpassade skolan, av Marie Nilsson Nordfors
När eleverna i den anpassade skolan upplever undervisningen som begriplig, hanterbar och meningsfull blir de motiverade. Till din hjälp finns Livslångt lärande – undervisning i den anpassade skolan som bygger på grundläggande forskning samt pedagogisk praktik i en klass på det individuella programmet i den anpassade gymnasieskolan. Boken visar hur du med ett medvetet arbetssätt kan utveckla elevens förmågor och aktivera tänkandet.Ett sätt att visualisera och konkretisera lärandet är att medvetandegöra de fem förmågorna samarbete, ansvar, kreativitet, reflektion och kommunikation. Det dagliga arbetet med förmågorna ökar elevernas lust och motivation att lära, samt ger en känsla av sammanhang och delaktighet. Förmågorna är ett verktyg som hjälper eleverna att få syn på vad lärandet egentligen handlar om – för skolan och för livet.Utifrån bokens autentiska exempel inspireras du att utveckla din egen undervisning och skapa meningsfullt lärande som ger eleverna möjlighet att förstå och göra sig förstådda.
5. En trygg och säker förskola – förebygga och hantera konflikter, hot och våld, av Maria Bauer och Axel Fors
Att arbeta i förskolan innebär att möta många olika människor och situationer dagligen. Det medför samtidigt risk för konflikter, hotfulla situationer och i värsta fall våldsutsatthet. Att förebygga och hantera konflikter, hot och våld kan vara svårt och utmanande, till hjälp finns därför den här boken.Ämnen som tas upp är bland annat den professionella rollen, vårdnadshavarnas perspektiv, utmanande beteenden hos barn, kommunikation med vårdnadshavare och kollegor samt förebyggande åtgärder. Boken betonar också vikten av självreflektion och kontinuerlig träning för att stärka den egna förmågan att hantera svåra situationer.
6. Demokratilärande i klassrummet, av Anna Klockar och Mia Vestman
Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla och stärka de filter som krävs för att kunna genomskåda det som inte är sant och tillförlitligt, men också stärka elevens tilltro till sig själv och sin identitet. Allt det som pockar på i dagens samhälle kräver att vi behöver vara väl förberedda på att bemöta tvivel, konspirationsteorier, falska nyheter och olika syn på världen.
Boken lyfter teman som källtillit, bekräftelsebias, skolans juridifiering samt demokratins utmaningar och möjligheter. Med praktiken i fokus presenteras handfasta evidensbaserade strategier och verktyg som kan främja elevers demokratilärande. Detta exemplifieras genom olika metoder som utgår från ett elevaktivt klassrum.
7. Trygga barn och barngrupper – anknytning i förskolan, av Helen Värm
Att skapa en trygg och stimulerande miljö för varje barn är en av förskolans viktigaste uppgifter. Boken Trygga barn och barngrupper – anknytning i förskolan tar avstamp i anknytningens betydelse och pedagogers möjligheter att främja barns välmående och utveckling.
Genom fiktiva exempel från förskolevardagen framträder en tydlig bild av hur teori kan omsättas i praktiken. Boken avslutas med övningar för självreflektion och verktyg för att skapa en hållbar arbetssituation – vilket bidrar till både pedagogers och barns välbefinnande.
8. Formellt skrivande i alla ämnen på gymnasiet – att utveckla undervisning, av Suzanne Parmenius Swärd, Maria Brandin, Daniel Poland och Stina Widell
Det här är en bok, skriven av en forskare och tre gymnasielärare som undervisar i olika ämnen, och som visar hur du som yrkesverksam eller blivande lärare kan främja elevernas lärande och skrivutveckling i olika ämnen.Forskaren Suzanne Parmenius Swärd ger dig den teoretiska plattform du behöver för att utveckla din undervisning i formellt skrivande. Du får i boken också följa tre gymnasielärares arbete med att implementera strategier och modeller för det formella skrivandet i sina klassrum. Du kan ta del av upplägg, elevtexter och dialoger med elever för att få en konkret inblick i hur man kan utforma undervisningen. Det handlar om allt från att punktmarkera struktur i olika texttyper till att öva på vetenskapliga texter i rapporter. Dessutom får du på ett unikt sätt följa lärarnas egna reflektioner kring den lärandeprocess de skapar i klassrummet; vad, varför och hur kan jag arbeta för att maximera elevernas lärande?
9. Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap – en handbok, av Emma Dahl
I en tid av stora förändringar och med höga krav på skolledare är ett hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap mer angeläget än någonsin. Vi behöver rektorer som vill och orkar vara kvar i yrket och som har både kraft och förmåga att leda och utveckla den pedagogiska verksamheten.
Den här boken vill ge dig som rektor både hopp och tillförsikt i din yrkesroll, men också inspiration, kunskap och energi till att göra jobbet roligare och mer hållbart. Boken knyter ihop forskning om ledarskap och skolutveckling med den reella rektorspraktiken.
Anmäl ditt intresse senast 10/2.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.