Lägga till nytt användarkonto
Användarkonton för elever, vårdnadshavare och personal skapas per automatik i Itslearning. I vissa fall kan dock skolans lokala admin behöva skapa användarkonton manuellt. Den här guiden visar hur du gör.
Förutsättningar
För att kunna lägga till nya användare i Itslearning behöver du ha behörighet ”Lokal admin” på din skola.
Anledningarna till att skapa ett manuellt användarkonto kan vara:
- VFU-studenter som ska ha tillgång till Itslearning temporärt.
- Annan extern som ska ha tillgång till Itslearning temporärt.
OBS! Användare med manuellt skapade användarkonton kan inte logga in via e-skola, utan måste logga in via https://orebro.itslearning.com
1. Klicka på Administratör i huvudmenyn.

2. Klicka på Användare och åtkomstbehörigheter.

3. Klicka på Lägg till ny användare.

4. Fyll i formuläret. Fälten som måste fyllas i är:
- Förnamn
- Efternamn
- Användarnamn (använd det användarnamn som eleven redan har, alternativt ext_elevensnamn)
- Lösenord (rekommenderas)
- Profil (om eleven har skyddad identitet ska profilen sättas till ”övrigt”)
- Hierarki (skolan)
Övriga uppgifter är frivilliga att fylla i.

5. Klicka på Spara längst ner på sidan.

Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.