Hantera fel på verifikation, orderfaktura

Guiden visar hur du i Raindance hanterar felmeddelandet ”Fel på verifikation” på en orderfaktura. Meddelandet uppkommer i samband med att signering av fakturan ska göras.

Detta fakturafel går att förebygga genom att kontrollattestanten alltid kontrollerar att fakturan har blivit rätt konterad före attest.

Säkerställ detta genom att kontrollera att beloppet att kontera är 0 kr. Se punkt 2 var du ser detta.

1. Börja med att avattestera alla redan attesterade rader. Detta görs genom att markera alla dessa rader. Håll inne Shift-tangenten för att markera flera rader.

2. Välj sedan Åtgärder, Avattestera.

3. Klicka OK så försvinner beslutsattesten.

4. Klicka på Åtgärder och välj Avattestera en gång till för att även kontrollattesten ska försvinna.

5. Välj Åtgärder, Ändra.

6. Fyll i KONTO och ANSV och klicka på enter så fylls det kvarstående beloppet i automatiskt. Nu blir Belopp att kontera 0 kr.

Längst upp på fakturan i fakturahuvudet kan du nu se att fakturan automatiskt har flyttats tillbaka i workflow från Beslutsattest till Kontrollattest.

När kontrollattestanten har attesterat samtliga rader på fakturan hamnar den automatiskt hos beslutsattestanten igen som också behöver attestera samtliga rader, och därefter signera fakturan.

Nu när beloppet att kontera är 0 kr ska även signeringen gå bra att göra utan att felmeddelandet ”Fel på verifikation” kommer upp.

Senast uppdaterad:

Publicerad: