Registrera sjukfrånvaro för medarbetare

Guiden visar hur du registrerar sjukfrånvaro för dina medarbetare. Heltid eller deltid, enstaka dagar eller längre period.

I första hand ska medarbetaren registrera detta i Personec självservice.
Här finns alla guider för medarbetare.

Vid frånvaro som är mindre än 100% måste även ett schema registreras för den nya sysselsättningsgraden. Guide till hur ett avvikande schema ska registreras.

Om beslut för särskilt högriskskydd finns så måste kopia på beslutet skickas till HR lön via Särskilt högriskskydd (orebro.se)

1. Öppna Personec och välj Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Frånvaro.

6. Välj Alla perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämna alltid blankt)

8. Välj Anställd

9. Klicka på Alla.

10. Klicka på Visa. Då får du en vy över din anställdes samtliga frånvaro och kan enkelt kontrollera om något behöver avslutas innan ny registreras.

11. Klicka på Ny.

12. Välj Frånvaroorsak (Sjukdom normalnivå eller sjuk särskilt högriskskydd om sådant beslut finns).

13. Fyll i start- och slutdatum. Lämna slutdatum blankt om det är en pågående sjukskrivning. Fyll i slutdatum när medarbetaren åter är i tjänst (meddela HR Lön om för lång sjukfrånvaroperiod dragits av på medarbetarens lön).

14. Fyll i omfattning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt. (o.b.s. fyll i omfattning med punkt. och sedan antalet, ex .25)

15. Fyll i läkarintygsdatum om sådant finns.

16. Klicka på Beviljad.

17. Klicka på Kvot från anställning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt.

18. Klicka på Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: