Nollställa personlig iPad

Den här guiden visar hur du gör för att nollställa en personlig iPad.

Förutsättningar

Vid nollställning kommer allt innehåll på iPaden att raderas. Ifall du har något sparat på iPaden som ska behållas måste det sparas på annan plats.

Beroende på vilken version av iOS som är installerad på iPaden kan bilderna nedan skilja lite.

1. Gå in på Inställningar.

2. Under Allmänt tryck på Nollställ.

3. Välj Radera allt innehåll och inst.

4. Bekräfta att du vill radera allt genom att trycka på Radera när de två rutorna kommer upp.

5. iPaden startas nu om och raderas. Processen kan ta en stund. När iPaden har raderats kommer en bild upp, enligt nedan. Följ instruktionerna och tryck på Hem-knappen.

6. Välj Svenska som språk.

7. Välj Sverige som land eller region.

8. Språk ställs in.

9. Välj Ställ in manuellt.

10. Välj orebro-utbildning som Wi-Fi-nätverk.

  • För förskola och skolverksamhet välj ”orebro-utbildning”.
  • För övriga verksamheter välj ”orebro-BYOD”.
  • Det går också att göra detta genom Mobil Hotspot/Internetdelning eller via WiFi-nätverk hemma.

11. Ange dina inloggningsuppgifter. Inloggningsuppgifterna är samma som när du loggar in på en kommun-dator.

12. Tryck på Lita på för att godkänna certifikatet utfärdat av ise.orebro.se.

13. När det visas en bock vid orebro-utbildning (skolverksamhet) eller vid orebro-BYOD (övriga verksamheter) är du ansluten och kan trycka Nästa.

14. När information om Fjärrhantering kommer upp, tryck på Nästa.

15. Välj Aktivera platstjänster.

Detta är viktigt för att klockan ska gå rätt. Om klockan inte går rätt så kan även andra saker sluta fungera.

16. Tryck på Kom igång för att börja använda iPaden. Inställningar och appar kommer då att börja skjutas ut, vilket kan ta en stund.

17. Välj, skriv in och bekräfta pinkod. Om du väljer en för enkel pinkod som ”1234” så kommer du senare vara tvungen att byta.

18. Nu kommer Företagsportalen att installeras, det tar normalt under en minut. När Företagsportalen är installerad så startar den automatiskt. Välj Logga in.

19. Skriv in din e-postadress och tryck Nästa.

20. Ange ditt lösenord, samma som när du loggar in i en dator. Tryck Logga in.

21. Tryck på OK.

22. Tryck på Börja.

23. Tryck på Fortsätt.

24. Om du tidigare knappade in en för enkel PIN-kod, uppmanas du nu att byta. Om PIN-koden var tillräckligt säker visas inte det här steget.

25. Knappa först in den nuvarande PIN-koden, tryck sen Fortsätt. Ange nu en ny PIN-kod. Tryck Fortsätt, bekräfta den nya koden och Spara.

26. Tryck Klar.

27. Nu är du klar och kan installera de appar som finns i Företagsportalen.

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!