Ersättning till medarbetare för kurs, konferens eller utbildning

Den här guiden visar hur du registrerar ersättning för medarbetare som deltagit i kurs, konferens eller utbildning som pågått eller påbörjats utanför ordinarie arbetstid.

I första hand ska medarbetaren registrera detta i Personec självservice.
Här finns alla guider för medarbetare.

1. Öppna Personec och välj Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Avvikande tjänstgöring.

6. Välj Alla perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämna blankt).

8. Välj Anställd i listan.

9. Klicka på Alla.

10. Klicka på Visa för att få fram en vy över all övertid som finns registrerad på din medarbetare.

11. Klicka på Ny.

12. Välj orsak Kurs, konf, utb pengar eller Kurs, konf, utb Ledig.

13.
- Fyll i vilket datum medarbetaren varit på kurs, konferens eller utbildning.

- Fyll i mellan vilka tider kursen, konferensen, utbildningen pågick utanför ordinarie arbetstid.

- Fyll i hur dags rasten startade. Lämna blankt vid utebliven rast.

- Fyll i antal minuter rasten pågick. Lämna blankt vid utebliven rast.

14. Välj Konf/Seminarium under Bemanningstyp.

15. Klicka på Nytt Konto om ersättningen ska belasta ett annat konto än det som medarbetaren är anställd/fördelad på.

Punkt 15 används endast om du har klickat på Nytt konto, annars gå direkt till punkt 17. Fyll i Förv/Rn1, REN, Verksamh manuellt eller klicka på Välj org för att välja ett kostnadsställe i organisationsträdet.

16. Klicka på OK.

17. Klicka på Beviljad.

18. Klicka på Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: