Ersättning för momsutlägg

Den här guiden visar hur du registrerar ersättning för utlägg av moms som din medarbetare gjort vid betalning av parkering, buss eller tågbiljett.

I första hand ska medarbetaren registrera detta i Personec självservice.
Här finns alla guider för medarbetare.

Vid registrering av momsutlägg måste även guide Parkeringsavgift-ersättning eller Personligt utlägg-ersättning användas

1. Öppna Personec och välj Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Tillägg/Avdrag.

6. Välj Alla Perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämna blankt).

8. Välj Anställd i listan.

9. Klicka på Alla.

10. Klicka på Visa för att få fram en vy över alla tillägg/avdrag som finns registrerad på din medarbetare.

11. Klicka på Ny.

12. Välj Moms som typ.

13. Välj Momsutlägg som orsak.

14. Fyll i datum som står på kvittot i Datum From och Datum Tom.

15. Fyll i beloppet för moms, inte hela avgiften.

16. Klicka på Nytt Konto om ersättningen ska belasta ett annat konto än det som medarbetaren är anställd/fördelad på.

Observera att denna punkt används bara om du har klickat på Nytt konto, annars gå direkt till punkt 19. Fyll i Förv/Rn1, REN, Verksamh manuellt (17) eller klicka på Välj org för att välja ett kostnadsställe i organisationsträdet.

18. Klicka på OK, och sen Beviljad.

19. Klicka på Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: