”Du har räddat mig”

Det är kallt ut och det blåser när jag kliver ur bilen vid Västra Engelbrektsskolan denna onsdag i april. Några barn leker på skolgården och jag ser familjer lite försiktigt närma sig från olika håll. En doft av grillat sprider sig när jag kommer närmare matsalen och dörren står öppen.

Jag går in och det kalla och lite ruggiga övergår snabbt till en varm och välkomnande känsla. En familjekväll för elever i F-3 samt syskon och föräldrar ska strax dra igång.

Kontakt med svenska språket

Syftet med kvällen är att föräldrar på olika sätt ska komma i kontakt med svenska språket och de sätt att arbeta med språket som eleverna möts av i den dagliga verksamheten. Skolan vill länka samman med familjer och vara lättillgängliga. Här är det inget Vi och DOM heller inget VI och NI. Här är det ett tydligt VI!

I matsalen och intilliggande bibliotek är det stationer med olika språk och läsfrämjande aktiviteter. Vid dörren hälsas alla välkomna och ett läsbingo delas ut. Aktivitet startar direkt där målet är att kryssa för alla bingorutor genom att läsa upp en fråga för varje person du möter. Får du positivt svar på frågan kryssas den nyss upplästa rutan. Elever och föräldrar som jag aldrig tidigare mött kommer fram till mig och ställer frågor. Tyvärr har jag varken en röd cykel eller en katt… så flera går lite besviket vidare.

En ny läs- och lyssnarvärld

Här finns Vivalla bibliotek representerat och här sjuder det av aktivitet. Det är böcker från en mängd olika genrer och läsnivåer, självklart på ett flertal språk. Bibliotekarien har utlåningsapparaturen kopplad direkt till sin bärbara dator vilket gör allt lättillgängligt och kön till utlåningen ringlar sig lång.

På skolan används Polylino frekvent. Vid den hörnan sitter Lovisa, skolans familjestödjare. Hon förevisar dessa digitala ljudboksprogram och eleverna får med sig inloggningsuppgifter hem på en, i förväg, ordnad lapp. Många stolta elever lämnar bordet med ett inlogg till en ny läs och lyssnarvärld! En förälder förklarar för mig att det känns viktigt för hen att uttalet på svenska blir rätt och då är ljudböcker ett perfekt forum.

Jag dröjer mig kvar vid Lovisa en stund, plötsligt utbrister en mamma ”Du har räddat mig”. Det visar sig att hon har svårt att förstå verktyget där man digitalt ska anmäla tider till fritids. Genom att tålmodigt och med mycket rutin modellera så hjälper Lovisa henne på ett enkelt sätt. Jag är så imponerad. Här möts alla med barn och elevers bästa i fokus. Det finns en tillit och ett förtroende och en naturlig länk mellan skola och hem har byggts. Kvällen arrangeras av skolan i samarbete med Socialtjänstens förebyggande team samt Fritidsgården 52:an som ordnar med mat.

Tolkar stöttar

Jag går vidare och möter en man som är där för att tolka på arabiska. Han berättar att arabiska, somaliska samt ryska finns representerade här denna kväll. Tolkarna minglar runt och titt som tätt behöver någon lite stöttning.

Vidare i matsalen finns en stor spelhörna som är välbesökt. Här gissas det ord som kompisar beskriver och här finns mängder av spel där språket är ett verktyg för att klara uppgifterna.

När kvällen börjar närma sig sitt slut sätts stora pappersark upp vid utgången. Här utvärderas kvällen direkt genom att elever och föräldrar skriver hur de upplevt kvällens språkcafé/familjekväll. Runda språkhjältemedaljer på snöre att hänga runt halsen delas ut till alla barn och elever som deltagit. Jag lämnar skolan och skolgården med ett leende på läpparna och även om det känns kallt ute så är jag varm inombords. Vilket härligt sätt att mötas!!

/ Karin Engblom, språksamordnare FGF

Senast uppdaterad:

Publicerad: